CZĘŚĆ JEDENASTA.
NOWE DZIECIĄTKO BLUESA .
B…L…U…E…S… PIĘĆ LITEREK , A TAK DUŻO TO OKREŚLENIE MI DAŁO I ZMIENIŁO CAŁY MÓJ ŚWIAT , GDY WYSŁUCHAŁEM PO RAZ PIERWSZY DRUGĄ PŁYTĘ , JUŻ BLUESOWĄ TADEUSZA NALEPY I GRUPY BREAKOUT, KTÓRĄ NAZYWALIŚMY ,, puszką ,, . WIĘKSZOŚĆ LUDZI MYLI SIĘ CO DO BLUESA !!!!!!!!! BLUES , TO NIE SĄ JAKIEŚ WYGŁUPY MUZYCZNE , BO ON NAPRAWDĘ COŚ WYRAŻA , TO JEST COŚ CO CHWYTA ZA SERCE , CO PRZECHODZI Z JEDNEGO SERCA DO DRUGIEGO . NIE ZAGRASZ CHOCIAŻ JEDNEGO BLUESA , NIE MOŻESZ POWIEDZIEĆ , ŻE JESTEŚ MUZYKIEM . NA POCZĄTKU BYŁ BLUES I DO DZISIAJ NIE MA SOBIE RÓWNYCH . BYŁ , JEST I BĘDZIE . NIGDY MNIE NIE ODRĄCIŁ I ZAWSZE W DNIACH SMUTKU , LECĄCYCH KROPELEK Z OCZU Z POWODU KOSZMARU NIEPOTRZEBNYCH MIŁOŚCI , BYŁ MI PRZYJACIELEM . JAK DUŻO ON MOŻE NAM PRZEKAZAĆ , JAK DUŻO MOŻE DAĆ ODPOWIEDZI NA PYTANIA , UKOIĆ BÓL , DAĆ RADOŚĆ I SMUTEK , WSKAZAĆ KIERUNEK , UCHRONIĆ OD ZŁA , OTWORZYĆ I ZAMKNĄĆ OCZY , TEN TYLKO TO ZROZUMIE , KTO GO KOCHA . GDY ZAPYTAŁEM SIĘ Ś . P . TADZIA NALEPY :
- Czemu ty jeszcze grasz ? Odpocznij , bo należy ci się odpoczynek – odpowiedział mi .
- Został mi tylko blues .
BLUES NIE WYRZUCI CIĘ DO KOSZA NA ŚMIECI .
BLUES NIE UCZYNI ZAGUBIENIA WE MGLE .
BLUES NIE OPLUJE ZŁYM DESZCZEM TWOJĄ TWARZ .
BLUES NIE ZABIJE SŁOWAMI POGRADY I SMUTKU.
BLUES NIE ZNISZCZY RADOŚĆ TWOJEGO PORANKA .
BLUES NIE ZABIERZE LEKKIEJ JAK PIÓRKO WOLNOŚCI .
BLUES NIE WYMALUJE OBRAZ SARKAZMU .
BLEUS NIE WŁOŻY IDEOLOGICZNY NÓŻ W PLECY .
BLUES NIE UPOKORZY TANDETNYM UŚMIECHEM .
BLUES NIE STWORZY FIKCYJNEGO FILMU KŁAMSTWA .
BLUES NIE POZWOLI ZATRZYMAĆ PŁYWAJĄCY LOT PTAKA .
BLUES NIE ZGASI PŁOMIENIA DZIECINNEJ RADOŚCI ŻYCIA .
BLUES NIE ZAMKNIE SERCA W KLATCE UPOKORZENIA .
BLUES NIE OTWORZY KOSZMARNEJ PUSZKI PANDORY .
BLUES NIE ZATRZYMA CIEPŁYCH ŁEZ SMUTKU .
BLUES NIE OCHŁODZI ZIMNEM ODDECHEM PŁATKÓW NIEZAPOMINAJKI .
BLUES NIE PODEPCZE MIŁOŚCI , BO ON JEST MIŁOŚCIĄ .
TO BUNT , UKRYTY I NIE WIDOCZNY.
RODZI SIĘ POWOLI , JAK KROPLA WODY WYDZIERAJĄCA ŻYCIE SKALE , ABY DAĆ TO COŚ ,
COŚ NAJPIĘKNIESZEGO...
PRAWDĘ OTWARTYCH OCZU ...
ZROZUMIEĆ FENOMEN BLUESA ,
TO ZROZUMIEĆ FENOMEN ŻYCIA .
KAŻDEMU JEST TO DANE ,
LECZ NIE KAŻDY CHCE ZROZUMIEĆ ISTOTY SWOJEGO ŻYCIA .
TO SINUSOIDA ,
TO KOŁYSKA DO SNU ,
TO WSTAJĄCY DZIEŃ Z ROSĄ ,
TO UPADKI I WZLOTY ,
TO ŻART I POWAGA .
TO POLCZEK WYMIERZONY W ZŁYCH LUDZI ,
TO BROŃ PRZECIWKO WIELOZNACZNYM UŚMIECHOM ,
TO CIĄGLE NIEUCHWYTNE PRAGNIENIE ,
TO SIĘGANIE DALEJ I WYŻEJ ,
TO POCAŁUNEK DELIKATNOŚCI PŁATKOW RÓŻY ,
TO TARCZA CHRONIĄCA PRZED ,, oportunus perfidus ,, ,
TO PŁYWAJĄCE DŹWIĘKI PO TAFLI JEZIORA ,
TO SZTUKA ŻYCIA ,
TO FENOMEN ŻYCIA .
BLUES JAKO GATUNEK MUZYCZNY ,CIESZYŁ SIĘ WPRAWDZIE RAZ WIĘKSZĄ , A RAZ MNIEJSZĄ POPULARNOŚCIĄ , NIE ULEGA JEDNAK WĄTPLIWOŚCI , ŻE JEST NAJWAŻNIEJSZĄ CZĘŚCIĄ SKŁADOWĄ MUZYKI POPULARNEJ . ZADOMOWIŁ SIĘ JUŻ TAK DOBRZE , ŻE CZĘSTO ZAPOMINAMY O JEGO ISTNIENIU . ELKTRYTCZNIE WZMOCNIONE GITARY , ELEKTRYCZNE GITARY BASOWE , CHARAKTERYSTYCZNE BICIA PERKUSJI , HARMONIJKI USTNE , WRZESZCZĄCY WYKONAWCY , PIANINO I DWUNASTOTAKOTOWA FORMA UTWORU – JEST TO SPUŚCIZNA JAKĄ POZOSTAWIŁ PO SOBIE BLUES . PIERWSZĄ ODMIANĄ BLUESA BYŁ TZW. BLUES WIEJSKI (country blues ) , POWSTAŁY W DRUGIEJ POŁOWIE 19 WIEKU NA POŁUDNIU USA W STANACH Missisipi , Alabama , Luizjany , Georgia I INNYCH . NA POCZĄTKU DWUDZIESTEGO STULECIA , POPRZEZ EMIGRACJĘ AFROAMERYKANÓW Z POŁUDNIA DO MIAST PÓŁNOCY USA , BLUES STAŁ SIĘ SKŁADNIKIEM FOLKLORU MIEJSKIEGO I TU ZACZĘŁA SIĘ KSZTAŁTOWAĆ JEGO NOWA ODMIANA : ,, blues miejski ( urban blues ),, . ŹRÓDEŁ BLUESA MOŻNA SIĘ TAKŻE DOPATRYWAĆ M.IN. W PIEŚNIACH PRACY Z OKRESU NIEWOLNICTWA MURZYNÓW AMERYKAŃSKICH , ,, work song ,, . . .
( . . . )
To przyszło z afrykańskich tradycji pieśni pracy rolniczej i trafiło do spirituals , które rozwinęły się w niewoli . Afrykanie zaczęli konwersji na chrześcijaństwo , a stamtąd do obu ewangelii muzyki i bluesa . Również widoczne były krzyki terenowych , krzyki i jęki, które mogły być pierwotnie przeznaczone do różnych zakresów lub osoby do zlokalizowania siebie i narracyjne utwory, które używane i motywy ludowe opowieści ludowych , często korzystając z domowej roboty instrumentach. [W wcześnie Afryki bębny niewoli były wykorzystywane do rytmu , ale były one zakazane w późniejszych latach , ze względu na obawy , że Afrykanie nie wykorzystać ich do komunikowania się w buncie, niemniej jednak udało się wypracować Afrykańczycy perkusji i dźwięków perkusyjnych, przy użyciu innych instrumentów lub własnych ciał . Być może zaskakująco , istnieje bardzo niewiele przykładów piosenek prace związane zbierania bawełny ( . . . ) .
BYŁY TEŻ INNE PRZEJAWY FOLKLORU MURZYŃSKIEGO , JAK ZAWOŁANIA ULICZNYCH SPRZEDAWCÓW , KOŁYSANKI MATEK I PIASTUNEK , OPOWIEŚCI WŁÓCZĘGÓW , ZAWODZENIA ŻEBRAKÓW , A TAKŻE W MURZYŃSKIEJ PIEŚNI RELIGIJNEJ , NP. ,, gospel ,, , POWSTAŁEJ ZE ZBIOROWEGO CZYTANIA BIBLII , POWTARZANIE PRZEZ WIERNYCH SŁÓW PASTORA LUB KSIĘDZA , ŚPIEWANYCH ZAWOŁAŃ DO BOGA , MODLITW , ZBIOROWYCH ŻALÓW OKOLICZNOŚCIOWYCH WYRAŻANYCH PRZEZ MELODIĘ , CZASAMI BEZ SŁÓW .
Big Bill Broonzy 1957.
http://www.youtube.com/watch?v=N-pShRISHnQRĄBANIE DREWNA , ŁADOWANIE BAREK NA RZECE , ZBIERANIE BAWEŁNY , PRACA NA ROLI OD RANA DO WIECZORA , TO WSZYSTKO TWORZYŁO BLUESA . FUNKCJONOWAŁO W TAMTYM OKRESIE TAKIE POWIEDZENIE : ,, Zabij muła , kup kolejnego . Zabij czarnucha , najmij nowego ,, . JEŻELI JAKIŚ CZARNOSKÓRY ZMARŁ , ZAŁATWIAŁO SIĘ NOWEGO ZA USTALONĄ STAWKĘ , A ZA MUŁA TRZEBA BYŁ ZAPŁACIĆ KILKAKROTNIE WIĘCEJ . PO ZNIESIENIU NIEWOLNICTWA BLUES BARDZO AKTYWNIE SIĘ ROZWIJAŁ I STYL ,, urban blues ,, ŁĄCZYŁ WPŁYWY BLUESA Z DELTY MISSISIPI Z OSIĄGNIĘCIAMI TECHNIKI ,,single note ,, . Single note TO NIC INNEGO JAK GRANIE W TAKI SPOSÓB , ŻE W JEDNYM MOMENCIE WYBRZMIEWA TYLKO JEDEN DŹWIEK . PRZYCIWIEŃSTWEM GRY ,, Single Note ,, JEST GRA AKORDOWA . CENTRUM GRANIA TAKIEGO BLUESA STANOWIŁO CHICAGO I MUZYCY WOKÓŁ WYTWÓRNI ,, Bluebird ,, . NA OGÓŁ BYŁY TO KILKUOSOBOWE SKŁADY Z GITARĄ ( jeszcze akustyczną ) , PIANINEM , CORAZ CZĘŚCIEJ HARMONIJKĄ USTNĄ I BASEM . GŁÓWNYMI PRZEDSTAWIECIELAMI BYLI GITARZYŚCI Big Bill Broonzy , Tampa Red , Scrapper Blackwell , PIANIŚCI Leroy Carr , Big Maceo , Blind John Davis , Memphis Slim. ROSNĄCE ZNACZENIE MIAŁA HARMONIJKA USTNA , GŁÓWNIE ZA SPRAWĄ SONNY BOY WILLIAMSONA . SŁUCHAMY ŚWIETNEGO BLUESIKA . . .
Sonny Boy Williamson II - Keep it to yourself.
http://www.youtube.com/watch?v=pf3nYxoIWGwWRACAMY DO NASZEGO KRAJU . MOŻNA BY BARDZO DUŻO NAPISAĆ O POLSKIM BLUESIE , ALE GENERALNIE NIE MIELIŚMY WPŁYWU NA ROZWÓJ ŚWIATOWEGO BLUESA I RACZEJ POWIELALIŚMY JUŻ WSZYSTKO TO , CO DALI NAM INNI MUZYCY BLUESA NA ŚWIECIE . W MIARĘ GRANIA KAPEL BLUESOWYCH W POLSCE TWORZYŁ SIĘ TAKI NASZ POLSKI BLUES , A GŁÓWNYM JEGO PRZEDSTAWICIELEM BYŁ TADEUSZ NALEPA ; NALEPA BYŁ TAKŻE OJCEM POLSKIEGO BLUESA OBECNIE JEST TYLE IMPREZ BLUESOWYCH W POLSCE , ŻE NIE CHCE MI SIĘ JE OPISYWAĆ . MOŻNA SOBIE POJECHAĆ SAMOCHODZIKIEM I BYĆ NA NICH ( Jakby ktoś miał wolne miejsce , to mogę się zabrać . Mój telefon – 609-561-182 ). BLUES W POLSCE ZACZĄŁ ISTNIEĆ W DRUGIEJ POŁOWIE DWUDZIESTEGO WIEKU . WTEDY TO ODBYWAŁY SIĘ PIERWSZE EDYCJE FESTIWALU JAZZOWEGO W SOPOCIE . WYSTĘPY ZNAKOMITYCH AMERYKAŃSKICH BLUESMENÓW UŚWIADOMIŁY NAM , ŻE JEST PIERWSZE ZETKNIĘCIE Z BLUESEM I CAŁĄ KULTURĄ Z TYM ZWIĄZANA . NIE MOŻNA MÓWIĆ O WIELKIM BOOM , PONIEWAŻ UWAGA POLAKÓW SKUPIAŁA SIĘ NA ,, rock & rollu ,, NIŻ NA SAMYM BLUESIE . LUDZIE SŁUCHAJĄCY BLUESA LUB GRAJACY TĄ MUZYKĘ NALEŻELI DO WĄSKIEGO KRĘGU . DO NIEGO DOSTAWAŁY SIĘ OSOBY , KTÓRE RZECZYWIŚCIE SIĘ TYM PASJONOWAŁY CZY INTERESOWAŁY . KTOŚ Z ZEWNĄTRZ Z PEWNOŚCIĄ ZROZUMIAŁBY ICH MIŁOŚĆ DO BLUESA . SZERSZA PUBLICZNOŚĆ Z POLSKI MIAŁA SZANSĘ ZASMAKOWAĆ PRAWDZIWEGO BLUESA PODCZAS JAZZ JAMBOREE . WÓWCZAS DO NASZEGO KRAJU PRZYBYŁA GRUPA BLUESMENÓW GRAJĄCYCH JEGO CHICAGOWSKĄ ODMIANĘ . NALEŻELI DO NIEJ HOWLIN WOLF , WILLIE DIXON , CZY SUNNALAYAND SLIM . PODCZAS TEGO KONCERTU W SALI KONGRESOWEJ PUBLICZNOŚC , KTÓRA BYŁA PRZYGOTOWANA BARDZIEJ NA WYSTĘP JAZZOWY Z DUŻĄ APROBATĄ PRZYJĘŁA BLUESA . OBECNIE W POLSCE BLUES JEST TAK BARDZO POPULARNY , JAK NA ŚWIECIE . POSIADA BARDZO DUŻĄ GRUPĘ FANÓW , KTÓRZY POTRAFIĄ CODZIENNIE SŁUCHAĆ TEJ MUZYKI (to ja ) . POWSTAJĄ KAFEJNKI W POLSCE W KTÓRYCH ODBYWAJĄ SIĘ KONCERTY NA CZEŚĆ WIELKICH GWIAZD AMERYKAŃSKICH , KTÓRE CZASAMI DO NAS WPADNĄ NP. CLAPTON I INNI . WTEDY PRZYCHODZĄ NA KONCERT I LUDZIE DOROŚLI I STUDENCI I CZASAMI NAWET DZIECI . KAŻDY CHCE ZOBACZYĆ JAK WYGLĄDA SPRZĘT ORAZ POSŁUCHAĆ TEJ MUZYKI NA ŻYWO . POLSKA TAKŻE MA SWOICH WIELKICH MUZYKÓW BLUESOWYCH . TA POPULARNOŚĆ MUZYCZNA NIGDY NIE ZMALAŁA I NIE ZOSTAŁA ZAPOMIANA . IM WIĘCEJ LUDZI DOWIE O NIEJ TYM BARDZIEJ SIĘ ZADBA O JEJ HISTORIĘ BY PRZETRWAŁA . OPRÓCZ PŁYT , KTÓRE SĄ DOSTĘPNE W SKLEPACH MUZYCZNYCH MOŻNA KUPIĆ KSIĄŻKI NA TEMAT POLSKIEGO BLUESA . CZASAMI NAWET W WIĘKSZYCH MIASTACH PODCZAS KONCERTÓW ROBIONE SĄ PAMIĄTKOWE ZDJĘCIA , KTÓRE NASTĘPNIE WSTAWIANE SĄ W MIEJSCACH BARDZO ZWIĄZANYCH Z BLUESEM . NADAJE TO TYM MIEJSCOM SZCZEGÓLNEGO WYRAZU I POWODUJE , ŻE PRZYBYWA DO NIEGO CORAZ WIĘCEJ GOŚCI . BLUES MA SIĘ DOBRZE W POLSCE !!!!!! WYMIENIĘ JEDNAK FESTIWALE BLUESOWE , BO BOJĘ SIĘ , ŻE NIE BĘDĘ JUŻ MIAŁ KOLOROWYCH BLUESOWYCH SNÓW .
A.RAWA BLUES FESTIVAL – KATOWICE .
B.BIG STAR FESTIWAL – ŁÓDŹ ,WARSZAWA , TORUŃ , GDAŃSK , KRAKÓW , POZNAŃ .
C.BLUES EXPRESS – ZAKRZEWIE .
D.BYDGOWSKI BLUES & FOLK FESTIWAL – BYDGOSZCZ .
E.FESTIVAL LAS ,WODA BLUES – RADZYŃ.
F.FESTIVAL MUZYCZNY IM.PAWŁA BERGERA – KALISZ .
G.FESTIVAL MUZYCZNY IM. RYŚKA RIEDLA – TYCHY .
H.JESIEŃ Z BLUESEM – BIAŁYSTOK .
I.OLSZTYŃSKIE NOCE BLUESOWE –OLSZTYN.
J.SATYRBLUES – TARNOBRZEG .
K.SUWAŁKI BLUES MEETING – SUWAŁKI .
L.TORUŃ BLUES MEETING – TORUŃ .
M.FESTIVAL BLUESOWO – ROCKOWY IM .MIRY KUBASIŃSKIEJ – OSTROWIEC .
DAMA ; DLA MNIE DAMA POLSKIEGO BLUESA . . . ELA . . .
http://www.youtube.com/watch?v=pP6rV7dMCloTADEUSZ NALEPA – OJCIEC POLSKIEGO BLUESA . URODZIŁ SIĘ W 1943 ROKU W ZAGŁOBIU . BYŁ KOMPOZYTOREM , GITARZYSTĄ ,WOKALISTĄ HARMONIJKARZEM I AUTOREM TEKSTÓW . UKOŃCZYŁ SZKOŁĘ MUZYCZNĄ W RZESZOWIE W KLASACH SKRZYPIEC , KLARNETU I KONTRABASU . DOSTAŁ WYRÓŻNIENIE W KATEGORII DUETÓW NA DRUGIM FESTIWALU MŁODYCH TALENTÓW W SZCZECINIE W ROKU 1963 ROKU WRAZ Z MIRĄ KUBASIŃSKĄ , JEGO PÓŹNIEJSZĄ ŻONĄ . 9 STYCZNIA W 1964 ROKU POBRALI SIĘ Z MIRĄ W URZĘDZIE STANU CYWILNEGO W WAŁBRZYCHU . PIERWSZY WYSTĘP TADEUSZA NALEPY I MIRY KUBASIŃSKIEJ . . .
http://www.youtube.com/watch?v=fkYtRBwsKn8W 1965 ROKU ZAŁOŻYŁ GRUPĘ ,, Blackout ,, . POCZĄTKOWO WRAZ Z ZESPOŁEM WYKONYWAŁ STANDARDY Z REPERTUARU The Beatles i The Roling Stones , A Z CZASEM ZACZĄŁ KOMPONOWAĆ MUZYKĘ DO TEKSTÓW POETY Bogdana Loebla . PIERWSZY KONCERT ODBYŁ SIĘ W 1965 ROKU W RZESZOWSKIM KLUBIE ,, Łącznościowiec ,, .TADEUSZ NALEPA NAGRAŁ Z TYM ZESPOŁEM PŁYTĘ DŁUGOGRAJACĄ ,,Blackout ,,. ZESPÓŁ ISTNIAŁ DO KOŃCA ROKU 1967 . W 1968 ZAŁOŻYŁ GRUPĘ ,,Breakout ,, TA KAPELKA ISTNIAŁA 13 LAT NAGRYWAJĄC 13 PŁYT . W 1982 ROKU ZADEBIUTOWAŁ JAKO SOLISTA I NAGRAŁ PŁYTĘ DLA IZABELI TROJANOWSKIEJ . NA KRÓTKO REAKTYWOWAŁ ZESPÓŁ BREAKOUT Z OKAZJI DWUDZIESTOLECIA SWOJEJ DZIAŁALNOŚCI SCENICZNEJ . W 1986 ROKU PISMO JAZZ FORUM PRZYZNAŁO NALEPIE TYTUŁ NAJLEPSZEGO : MUZYKA ,KOMPOZYTORA I GITARZYSTY . NAWIĄZAŁ OWOCNĄ WSÓŁPRACĘ Z ZESPOŁEM ,, Dżem ,, Z KTÓRYM WYDAŁ PŁYTĘ ,,To mój blues ,,. W 2003 ROKU ZOSTAŁ OZNACZONY ,, Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski ,, . KOLEJNE PŁYTY JAKO TADEUSZ NALEPA NAGRYWAŁ Z RÓŻNYMI SKŁADAMI . OSTANIA JEGO PŁYTA , TO PŁYTA Z KONCERTU , KTÓRY SIĘ ODBYŁ 22 LISTOPADA 2003 ROKU W RZESZOWIE . W OSTATNICH LATACH ŻYCIA POWAŻNIE CHOROWAŁ NA NERKI I ODSZEDŁ 4 MARCA 2007 ROKU . NA KONCERTACH TADEUSZA NALEPY BYŁEM AŻ 12 RAZY !!!!
http://www.youtube.com/watch?v=kLNgNVkkBC8LECIMY DALEJ Z ŚWIATOWYM BLUESEM . CHOCIAŻ MÓWIĄC O BLUESIE CHICAGOWSKIM MYŚLIMY O POWOJENNYM ZEELEKTRYFIKOWANYM BLUESIE STWORZONYM PRZEZ Muddy’ego Watersa , TO JEDNAK BLUES W CHICAGO NIE ZACZĄŁ SIĘ OD NIEGO . JUŻ DWADZIEŚCIA LAT PRZED NIM OSIEDLILI SIĘ W ,, Wietrznym mieście ,, BLUESMENI Z DELTY , KTÓRZY KSZTAŁTOWALI PODWALINY POD EKSPLOZJĘ Watersa . BLUES CHICAGOWSKI OD Watersa ZACZĄŁ SIĘ ODZNACZAĆ MOCNYM CHROPOWATYM STYLEM ZARÓWNO GRY JAK I ŚPIEWU , A CHARAKTERYSTYCZNĄ CECHĄ BYŁA WYSOKA EMOCJONALNOŚĆ PODCZAS JEGO WYKONYWANIA . TAK WIĘC CHICAGO I W MNIEJSZYM STOPNIU DETROIT STAŁO SIĘ JAKBY SKUPISKIEM BLUESMENÓW NOWEJ GENERACJI ; STAŁO SIĘ CENTRUM ELKTRYCZNEGO BLUESA . JEDNAKŻE NIEKTÓRZY PRZYBYSZE Z POŁUDNIA WCIĄŻ MIELI OSZCZĘDNĄ INSTRUMENTACJĘ I RYTMY ZE SWOICH STANÓW . JEDNĄ Z TAKICH OSÓB BYŁ ,, John Lee Hooker,, , KTÓRY CAŁKIEM W WYJĄTKOWY SPOSÓB NAUCZYŁ SIĘ GRAĆ BLUESA OD SWEGO OJCZYMA ,I KTÓRY TO ZAWIERAŁ CHARAKTERYSTYCZNY RYTM ,, buogie ,, WYKORZYSTYWANY PÓŹNIEJ PRZEZ WSZYSTKICH MUZYKÓW. W UTWORKU ,, Boogie Chillen,, John Lee Hooker’a ,, SŁYCHAĆ TYLKO TEN JEDEN RYTM , CZASAMI PRZERYWANY INNYM . TO BYŁ WIELKI PRZEBÓJ , BO WYKORZYSTANO JUŻ GITARY ELKTRYCZNE , KTÓRE NADAŁY MU BARDZIEJ MIEJSKIE BRZMIENIE .
http://www.youtube.com/watch?v=uDBz4ASw6uUW CHICAGO ZANAJDOWAŁO SIĘ NAJWIĘCEJ WYTWÓRNI MUZYCZNYCH I WSZYSCY SZANUJĄCY SIĘ MUZYCY BLUESOWI PRZENIEŚLI SIĘ DO TEGO MIASTA NIE TYLKO W CELU BLIŻSZEGO KONTAKTU Z BLUESEM , ALE TAKŻE W POSZUKIWANIU LEPSZEJ PRACY . GDY NASTAŁA DRUGA WOJNA ŚWIATOWA , JUŻ NIE NAGRYWANO , BO BYŁ ZAKAZ NAGRYWANIA , LECZ ZARAZ PO NIEJ BRZMIENIE BLUESA STAŁO SIĘ JESZCZE BARDZIEJ ZEELEKTRYZOWANE I BLUES ZACZĄŁ ROZKWITAĆ . WYBITNY BLUESMEN ,, Buddy Guy ,, W SWOICH WYPOWIEDZIACH MÓWI , ŻE NIE PRZYJECHAŁ DO CHICAGO BY ZOSTAĆ GITARZYSTĄ , LECZ ABY ZNALEŹĆ LEPSZĄ PRACĘ . PRÓBOWAŁ POMÓC SWOJEJ RODZINIE I JUŻ NA POCZĄTKU POPADŁ W TARAPATY FINANSOWE , CZĘSTO CHODZĄC GŁODNY . KTÓREGOŚ DNIA SPOTKAŁ NIEZNAJOMEGO , KTÓRY CHWYCIŁ GO ZA REKĘ I ZAPROSIŁ DO SWOJEGO DOMU W KTÓRYM POWIEDZIAŁ : jeżeli potrafisz zagrać na gitarze , jakiś kawałek bluesowy , postawię ci drinka . BUDDY GUY ODPOWIEDZIAŁ MU , ŻE JEŻELI POSTAWI MU PIZZĘ , TO BĘDZIE GRAŁ MU CAŁĄ NOC I ZACZĘŁA SIĘ BLUESOWA KARIERA WIELKIEGO Buddy Guy’a .
http://www.youtube.com/watch?v=VvpXSPtZfeEPODOBNIE BYŁO JUŻ LEGENDĄ I GENIUSZEM BLUESA , PANEM John Lee Hooker’em . PODSZEDŁ DO NIEGO FACETĄ GDY JOHN STAŁ PRZED LOMBARDEM TRZYMAJĄC W REKU GITARĘ CHCĄC JĄ UPŁYNNIĆ ZA KASĘ . PO WYSŁUCHANIU JOHNA ZAPROSIŁ GO DO SIEBIE ABY POZNAŁ JEGO ŻONĘ . GDY WYSZLI DO DOMU , KOLEŚ KRZYKNĄŁ DO SWOJEJ ŻONKI ; kochanie mam tu takiego człowieka , który gra wspaniale bluesa ! ONA SIĘ UBRAŁA I ZACIĄGNĘLI GO JAKIEGOŚ SŁYNNEGO CHICAGOWSKIEGO KLUBU BLUESOWEGO . WYSTĘPOWAŁ WTEDY Otis Rush , A JOHN NAWET NIE WIEDZIAŁ KTO TO JEST .
(Czemu mi się nie trafiła taka żona , tylko jej skrajność , która płyty Tadzia Nalepy niszczyła rysując po nich nożyczkami …nie blefuję )
Otis Rush: I`Cant Quit You Baby.
http://www.youtube.com/watch?v=Uy2tEP3I3DMFACET , KTÓRY ZAPROSIŁ Z ŻONKĄ John Lee Hooker’a , POWIEDZIAŁ DO ,, OTISA RUSHA ,, ŻE JEST CZARNOSKÓRY KOLEŚ , KTÓRY ZMIECIE GO ZE SCENY SWOJĄ GRĄ . OTIS NA TO : no to dawaj go tu ! I WŁAŚCICIEL PO WYSŁUCHANIU NATYCHMIAST ZATRUDNIŁ ,, John Lee Hooker’a ,, JAKO MUZYKA . PÓŹNIEJ PRZYSZEDŁ Rock & Roll , KTÓRY SKUTECZNIE ODSTAWIŁ TROCHĘ NA BOCZNY TOR CHICAGOWSKIEGO BLUESMENA , A BYŁ ON U SZCZYTU SWOJEJ KARIERY . JEDNAKŻE Z NOWYM STYLEM POJAWILI SIĘ JEGO BIALI FANI , CHĘTNI BY POZNAĆ KORZENIE BLUESA GRANEGO PRZEZ Johna Lee Hooker’a . PIERWSZYM KRÓLEM CHICAGOWSKIEGO BLUESA BYŁ MUDDY WATERS .
Muddy Waters - Got My Mojo Workin'
http://www.youtube.com/watch?v=1gNs-29s-0QURODZIŁ SIĘ W 1913 ROKU W ISSAQUENA W MISSISIPPI . TO JEDEN Z PIONIERÓW ELEKTRYCZNEGO BLUESA .OBOK B.B . KINGA BYŁ OJCEM CHRZESTNYM ,, Blues Rocka ,, INACZEJ ZWANEGO BIAŁYM BLUESEM . PIERWSZEGO NAGRANIA DOKONAŁ W 1941 ROKU JESZCZE NA PLANTACJI W TZW. DELCIE MISSISSIPPI . PÓŹNIEJ PRZENIÓSŁ SIĘ DO CHICAGO . ZMIENIŁ GITARĘ AKUSTYCZNĄ NA ELEKTRYCZNĄ I DOŁĄCZYŁ DO WYTWÓRNI PŁYTOWEJ ,, Chess Records ,, , KTÓRA LANSOWAŁA PÓŹNIEJ WIELE GWIAZD BLUESA . DO INSPIRACJI MUZYKI Muddy Watersa PRZYZNAWALI SIĘ TACY MUZYCY JAK Jimi Hendrix , The Band , Jeff Beck , Rod Stewart , Eric Clapton , Led Zeppelin czy Ten Years After. W ROKU 1980 Muddy Waters ZOSTAŁ WPROWADZONY DO ,, Blues Hall of Fame ,, , A W 1987 DO ,, Rock and Roll Hall Famme ,, . MUDDY WATERS PRZYĆMIŁ WSZYSTKICH CHICAGOWSKICH BLUESMENÓW , A JEDYNYM , KTÓRY NAWIĄZAŁ Z NIM PRAWIE RÓWNORZĘDNĄ RYWALIZACJĘ BYŁ PAN ,, Howlin’ Wolf ,, . BYŁ ON CHYBA PIERWSZYM Z WIELKICH BLUESMENÓW , KTÓRZY ODWIEDZILI POLSKĘ WYSTĘPUJĄC NA JAZZ JAMBOREE W 1964 ROKU .
Howlin' Wolf - Don't laugh at me .
http://www.youtube.com/watch?v=5W8Os39BmwcCIEKAWĄ POSTACIĄ CHICAGOWSKIEGO BLUESA BYŁ NIEZWYKLE POPULARNY Jimy Reed . BYŁ ŚPIEWAKIEM BLUESOWYM , GITARZYSTĄ I JEGO STYL BYŁ PO ŚRODKU MIĘDZY WIEJSKIM BLUESEM DELTY ( to delta missisipi ), A MIEJSKIM BLUESEM POWOJENNYM . NIE MA BIAŁEGO ZESPOŁU BLUESO-ROCKOWEGO , KTÓRY BY NIE MIAŁ W REPERTUARZE UTWORÓW Reeda .
JIMMY REED-Bright lights, Big City.
http://www.youtube.com/watch?v=Yi47NjMXA3AJEDNYM Z WAŻNIEJSZYCH GITARZYSTÓW BLUESOWYCH UKSZTAŁTOWANYCH W CHICAGO BYŁ TAKŻE Ś. P. Luther Allison , KTÓRY PO DŁUŻSZYM POBYCIE W EUROPIE POWRÓCIŁ DO STANÓW , WZBUDZAJĄC SENSACJĘ I ŻAL , ŻE PRZEZ TYLE LAT NIE BYŁO GO W USA . JEGO STYL GRY MIAŁ WIELE WSPÓLNEGO ZE STYLEM ,, Otisa Rusha I Buddy’ego Guya ,, .
Luther Allison"Living in the house of the blues"
http://www.youtube.com/watch?v=8LD_JTtFL10POWINIENEM JESZCZE BARDZO DUŻO NAPISAĆ O KRÓLU BLUESA W SENSU STRICTO ; PANU B. B. KINGU . KAŻDA KOCHAJĄCA BLUESA POSTAĆ WIE , KTO TO JEST WIELKI ,, B Kwadrat KING ,, . JAK NIE WIECIE , TO SOBIE POCZYTAJCIE , A JA GO PRZEZ TEN CZAS POSŁUCHAM . . .
B. B. King - The Thrill Is Gone (Live at Montreux 1993) . . .
http://www.youtube.com/watch?v=4fk2prKnYnITO JEST TEN OKRES GDY BLUESOWE ZESPOŁY CHICAGOWSKIE ZACZĘŁY ZYSKIWAĆ POPULARNOŚĆ WŚRÓD WIDOWNI CAŁEGO ŚWIATA , A TA POPULARNOŚĆ BYŁA ZWIĄZANA Z ,, Brytyjską Inwazją ,, O KTÓREJ JUŻ PISAŁEM . WTEDY NP. . JASIO MAYALL PORAZ PIERWSZY USŁYSZAŁ BLUESA .
John Mayall & The Bluesbreakers with Mick Taylor - Oh, Pretty.
http://www.youtube.com/watch?v=kzk0g36MFeoJASIO (John Mayall )JAK I INNI BIALI MUZYCY BYLI ZACHWYCENI TĄ MUZYKĄ I PRZYWIEZLI JĄ Z POWROTEM DO STANÓW W POŁOWIE LAT 50 tych ODPOWIEDNIO JUŻ PRZEROBIONEGO . W LATACH 60 tych POJAWILI SIĘ ,, The Roling Stones I Beatles ,, I INNI WOKONAWCY GRAJĄCY BLUESA , KTÓRZY TAKŻE BYLI ZACHWYCENI CHICAGOWSKIM BLUESEM , JEDNAKŻE DOPIERO W LATACH 64/5 tych ZACZĘLI WYSTĘPOWAĆ PRZED WIELOKULTUROWĄ AMERYKAŃSKĄ WIDOWNIĄ . JEDNA Z KAPELEK , KTÓRA WYWODZI SIĘ OKRESU FASCYNACJI CHICAGOWSKIM BLUESEM … TEN YEARS AFTER - Rock Your Mama (1968)
http://www.youtube.com/watch?v=o9p8x8wdWS4AMERYKAŃSKI BLUES ZACZYNAŁ ZDOBYWAĆ WIELU BIAŁYCH FANÓW I TWÓRCÓW W LATACH 60 tych , A POD KONIEC TEJ WSPANIAŁEJ DEKADY , GDY JA UCZYŁEM SIĘ PIERWSZYCH AKORDÓW NA GITARZE , FANÓW JUŻ BYŁO ,, że hey ,hey ,, I TRWA TO DO DZISIAJ . DLA BIAŁYCH ZOSTAŁY OTWORZONE SAMOISTNIE DRZWI DO AMERYKAŃSKIEGO CHICAGOWSKIEGO BLUESA I TAK URODZIŁO SIĘ NOWE DZIECKO TEGO BLUESA . W NASZYM KOCHANYM KRAJU PO POWROCIE Z KONCERTÓW HOLANDII , NOWE DZIECKO BLUESA PRZYWOZI Ś.P. TADZIO NALEPA I TWORZY Breakout .
Gary Moore - Still Got The Blues (Live).
http://www.youtube.com/watch?v=4O_YMLDvvnwGDY BLUES POWOLI STAJE SIĘ TAKŻE MUZYKĄ BIAŁYCH , BO NOWE JEGO DZIECKO SZYBKO SIĘ ROZWIJA , CZARNA WIDOWNIA ZACZYNA WRACAĆ DO SIEBIE , CZYLI DO SŁUCHANIA MUZYKI SOUL . POD KONIEC LAT 60 tych , POZA B.B . Kingiem I Bobby "Blue" Bland I JESZCZE PAROMA AMERYKAŃSKIMI BLUESMENAMI ,TAK NAPRAWDĘ KOCHANEGO BLUESIKA ROZWIJAŁY JUŻ BIALI MUZYCY , A WIĘC DZIECIĄTKO , ZACZĘŁO BYĆ LEPSZE OD TATUSIA . TYMI DZIECIAKAMI BYLI MIN. Canned Heat
On The Road Again…
http://www.youtube.com/watch?v=QexOuH8GS-YCHYLĘ JEDNAK SWOJĄ GŁUPIUTKĄ GŁÓWKĘ PRZED JEDNYM DZIECIĄTKIEM CHICAGOWSKIEGO BLUESA. . TO Stevie Ray Vaughan. STEVIE RAY VAUGHAN URODZIŁ SIĘ 27 SIERPNIA W 1954 ROKU I GDYBY ŻYŁ ,TO MIAŁBY TYLE LAT CO JA , CZYLI DWADZIEŚCIA ? ! JEST NA SIÓDMYM MIEJSCU GITARZYSTÓW WSZECH CZASÓW (A kto jest pierwszy ? Wiecie ? Nie wiecie ! To źle ! ) ODPOWIADAM. . .
1. Jimi Hendrix
2. Duane Allman
3. B.B. King
4. Eric Clapton
5. Robert Johnson
6. Chuck Berry
7. Stevie Ray Vaughan
SAMI BLUESMENI I TO JEST DZIWNE , DZIWNE DLA LAIKÓW .
WPŁYW NA JEGO STYL GRY WYWARŁ JIMI HENDRIX . GRAĆ ZACZĄŁ JUŻ JAKO NASTOLATEK , A W WIEKU 17 LAT PORZUCIŁ SZKOŁĘ , ABY ZOSTAĆ MUZYKIEM ZAWODOWYM . W 1982 ROKU WYSTĄPIŁ NA FESTIWALU W Montreux , DZIĘKI CZEMU ZWRÓCIŁ NA NIEGO UWAGĘ Dawid Bowie I Jack Browne . BOWIE ZATRUDNIŁ GO PRZY NAGRYWANIU SWOJEJ PŁYTY . KARIERA Vaunghana CIERPIAŁA CAŁY CZAS ZE WZGLĘDU NA JEGO PROBLEMY ALKOHOLEM ORAZ Z UZALEŻNIENIEM OD NARKOTYKÓW . 27 SIERPNIA PO KONCERCIE W East Troy W Wisconsin Stewie Ray ORAZ INNI MUZYCY BIORĄCY UDZIAŁ W KONCERCIE , MIĘDZY INNYMI David Bowie , Robert Cray i Eric Clapton WESZLI NA POKŁAD DWÓCH ŚMIGŁOWCÓW , KTÓRE MIAŁY ICH PRZEWIEŹĆ DO CHICAGO . ŚMIGŁOWIEC , DO KTÓREGO WSIADŁ Vaunhan WRAZ Z CZTEREMA MUZYKAMI , ULEGŁ KATASTROFIE KRÓTKO PO STARCIE – WSZYSCY MUZYCY ZGINĘLI . . .
Stevie Ray Vaughan- Ain't Gone 'n' Give Up On Love
http://www.youtube.com/watch?v=V6NHphqXdH8POD KONIEC LAT OSIEMDZIESIĄTYCH NASTĄPIŁO NOWE ODRODZENIE BLUESA . PAN Carlos Santana Z Johnem Lee Hooker’em BYLI POCZĄTKIEM TEGO ODRODZENIA…
http://www.youtube.com/watch?v=IJniaSjtCFsPRAWIE DWA LATA W TAKIM MALUTKIM MIASTECZKU ,, Bobolice ,, UCZĘ NASTOLATKI GRAĆ NA GITARZE . NIEKTÓRE DOBRZE JUŻ GRAJĄ , LECZ ŻADNA Z NICH NIE PRZEKONAŁA SIĘ DO BLUESA , A SŁOWO BLUES DZIAŁA NA NIE , JAK NA HIPISA NIEBIESKI KOLOR MUNDURU MILICJANTA Z OKRESU KOMUNY . CZEMU TAK JEST ? ODPOWIEDŹ JEST PROSTA . BLUESA GRA SIĘ SERCEM I DUSZĄ , A NIE INTELEKTEM I ZDOLNOŚCIAMI MUZYCZNYMI . TAK WIĘC . . . gdy jest mi smutno , gdy jest mi wesoło , gdy lecą mi łzy , gdy muszę słuchać głupców , gdy następna małolata wrzuci mnie do kosza jak znudzoną zabawkę , gdy jakaś pani straszy mnie policją , bo stworzyłem dla niej bluesa i umieściłem jej nazwisko w internecie (musiałem usunąć całego swojego bloga z bluesami , ponieważ napisałem i powiedziałem dla kogo jest ten blues , a tego nie wolno ponoć robić , pomimo , że blues był prezentem na urodziny i był dwa lata na tym blogu słuchany przez tą panią ) , gdy pada deszcz lub świeci słońce , blues daje mi odskocznię i chęć do życia . NA POCZĄTKU BYŁ BLUES I DO DZISIAJ NIE MA SOBIE RÓWNYCH , LECZ NIE ROZUMIEM JAK NIE MOŻNA KOCHAĆ I CZUĆ BLUESA … A TERAZ GRA NOWE DZIECIĄTKO BLUESA I TO JEST TO !!!!!!!! . . .
Eric Clapton , Robert Cray , Buddy Guy, Hubert Sumlin & Jimmie Vaughan.
http://www.youtube.com/watch?v=ZEmvBdRLg4k