doziemiobiecanej.pl http://www.doziemiobiecanej.pl/forum/ |
|
STRYSZEK MUZYCZNY . http://www.doziemiobiecanej.pl/forum/viewtopic.php?f=13&t=1609 |
Strona 2 z 2 |
Autor: | puniek [ 15 Lut 2014, 14:16 ] |
Temat postu: | Re: STRYSZEK MUZYCZNY . |
CZĘŚĆ JEDENASTA. NOWE DZIECIĄTKO BLUESA . B…L…U…E…S… PIĘĆ LITEREK , A TAK DUŻO TO OKREŚLENIE MI DAŁO I ZMIENIŁO CAŁY MÓJ ŚWIAT , GDY WYSŁUCHAŁEM PO RAZ PIERWSZY DRUGĄ PŁYTĘ , JUŻ BLUESOWĄ TADEUSZA NALEPY I GRUPY BREAKOUT, KTÓRĄ NAZYWALIŚMY ,, puszką ,, . WIĘKSZOŚĆ LUDZI MYLI SIĘ CO DO BLUESA !!!!!!!!! BLUES , TO NIE SĄ JAKIEŚ WYGŁUPY MUZYCZNE , BO ON NAPRAWDĘ COŚ WYRAŻA , TO JEST COŚ CO CHWYTA ZA SERCE , CO PRZECHODZI Z JEDNEGO SERCA DO DRUGIEGO . NIE ZAGRASZ CHOCIAŻ JEDNEGO BLUESA , NIE MOŻESZ POWIEDZIEĆ , ŻE JESTEŚ MUZYKIEM . NA POCZĄTKU BYŁ BLUES I DO DZISIAJ NIE MA SOBIE RÓWNYCH . BYŁ , JEST I BĘDZIE . NIGDY MNIE NIE ODRĄCIŁ I ZAWSZE W DNIACH SMUTKU , LECĄCYCH KROPELEK Z OCZU Z POWODU KOSZMARU NIEPOTRZEBNYCH MIŁOŚCI , BYŁ MI PRZYJACIELEM . JAK DUŻO ON MOŻE NAM PRZEKAZAĆ , JAK DUŻO MOŻE DAĆ ODPOWIEDZI NA PYTANIA , UKOIĆ BÓL , DAĆ RADOŚĆ I SMUTEK , WSKAZAĆ KIERUNEK , UCHRONIĆ OD ZŁA , OTWORZYĆ I ZAMKNĄĆ OCZY , TEN TYLKO TO ZROZUMIE , KTO GO KOCHA . GDY ZAPYTAŁEM SIĘ Ś . P . TADZIA NALEPY : - Czemu ty jeszcze grasz ? Odpocznij , bo należy ci się odpoczynek – odpowiedział mi . - Został mi tylko blues . BLUES NIE WYRZUCI CIĘ DO KOSZA NA ŚMIECI . BLUES NIE UCZYNI ZAGUBIENIA WE MGLE . BLUES NIE OPLUJE ZŁYM DESZCZEM TWOJĄ TWARZ . BLUES NIE ZABIJE SŁOWAMI POGRADY I SMUTKU. BLUES NIE ZNISZCZY RADOŚĆ TWOJEGO PORANKA . BLUES NIE ZABIERZE LEKKIEJ JAK PIÓRKO WOLNOŚCI . BLUES NIE WYMALUJE OBRAZ SARKAZMU . BLEUS NIE WŁOŻY IDEOLOGICZNY NÓŻ W PLECY . BLUES NIE UPOKORZY TANDETNYM UŚMIECHEM . BLUES NIE STWORZY FIKCYJNEGO FILMU KŁAMSTWA . BLUES NIE POZWOLI ZATRZYMAĆ PŁYWAJĄCY LOT PTAKA . BLUES NIE ZGASI PŁOMIENIA DZIECINNEJ RADOŚCI ŻYCIA . BLUES NIE ZAMKNIE SERCA W KLATCE UPOKORZENIA . BLUES NIE OTWORZY KOSZMARNEJ PUSZKI PANDORY . BLUES NIE ZATRZYMA CIEPŁYCH ŁEZ SMUTKU . BLUES NIE OCHŁODZI ZIMNEM ODDECHEM PŁATKÓW NIEZAPOMINAJKI . BLUES NIE PODEPCZE MIŁOŚCI , BO ON JEST MIŁOŚCIĄ . TO BUNT , UKRYTY I NIE WIDOCZNY. RODZI SIĘ POWOLI , JAK KROPLA WODY WYDZIERAJĄCA ŻYCIE SKALE , ABY DAĆ TO COŚ , COŚ NAJPIĘKNIESZEGO... PRAWDĘ OTWARTYCH OCZU ... ZROZUMIEĆ FENOMEN BLUESA , TO ZROZUMIEĆ FENOMEN ŻYCIA . KAŻDEMU JEST TO DANE , LECZ NIE KAŻDY CHCE ZROZUMIEĆ ISTOTY SWOJEGO ŻYCIA . TO SINUSOIDA , TO KOŁYSKA DO SNU , TO WSTAJĄCY DZIEŃ Z ROSĄ , TO UPADKI I WZLOTY , TO ŻART I POWAGA . TO POLCZEK WYMIERZONY W ZŁYCH LUDZI , TO BROŃ PRZECIWKO WIELOZNACZNYM UŚMIECHOM , TO CIĄGLE NIEUCHWYTNE PRAGNIENIE , TO SIĘGANIE DALEJ I WYŻEJ , TO POCAŁUNEK DELIKATNOŚCI PŁATKOW RÓŻY , TO TARCZA CHRONIĄCA PRZED ,, oportunus perfidus ,, , TO PŁYWAJĄCE DŹWIĘKI PO TAFLI JEZIORA , TO SZTUKA ŻYCIA , TO FENOMEN ŻYCIA . BLUES JAKO GATUNEK MUZYCZNY ,CIESZYŁ SIĘ WPRAWDZIE RAZ WIĘKSZĄ , A RAZ MNIEJSZĄ POPULARNOŚCIĄ , NIE ULEGA JEDNAK WĄTPLIWOŚCI , ŻE JEST NAJWAŻNIEJSZĄ CZĘŚCIĄ SKŁADOWĄ MUZYKI POPULARNEJ . ZADOMOWIŁ SIĘ JUŻ TAK DOBRZE , ŻE CZĘSTO ZAPOMINAMY O JEGO ISTNIENIU . ELKTRYTCZNIE WZMOCNIONE GITARY , ELEKTRYCZNE GITARY BASOWE , CHARAKTERYSTYCZNE BICIA PERKUSJI , HARMONIJKI USTNE , WRZESZCZĄCY WYKONAWCY , PIANINO I DWUNASTOTAKOTOWA FORMA UTWORU – JEST TO SPUŚCIZNA JAKĄ POZOSTAWIŁ PO SOBIE BLUES . PIERWSZĄ ODMIANĄ BLUESA BYŁ TZW. BLUES WIEJSKI (country blues ) , POWSTAŁY W DRUGIEJ POŁOWIE 19 WIEKU NA POŁUDNIU USA W STANACH Missisipi , Alabama , Luizjany , Georgia I INNYCH . NA POCZĄTKU DWUDZIESTEGO STULECIA , POPRZEZ EMIGRACJĘ AFROAMERYKANÓW Z POŁUDNIA DO MIAST PÓŁNOCY USA , BLUES STAŁ SIĘ SKŁADNIKIEM FOLKLORU MIEJSKIEGO I TU ZACZĘŁA SIĘ KSZTAŁTOWAĆ JEGO NOWA ODMIANA : ,, blues miejski ( urban blues ),, . ŹRÓDEŁ BLUESA MOŻNA SIĘ TAKŻE DOPATRYWAĆ M.IN. W PIEŚNIACH PRACY Z OKRESU NIEWOLNICTWA MURZYNÓW AMERYKAŃSKICH , ,, work song ,, . . . ( . . . ) To przyszło z afrykańskich tradycji pieśni pracy rolniczej i trafiło do spirituals , które rozwinęły się w niewoli . Afrykanie zaczęli konwersji na chrześcijaństwo , a stamtąd do obu ewangelii muzyki i bluesa . Również widoczne były krzyki terenowych , krzyki i jęki, które mogły być pierwotnie przeznaczone do różnych zakresów lub osoby do zlokalizowania siebie i narracyjne utwory, które używane i motywy ludowe opowieści ludowych , często korzystając z domowej roboty instrumentach. [W wcześnie Afryki bębny niewoli były wykorzystywane do rytmu , ale były one zakazane w późniejszych latach , ze względu na obawy , że Afrykanie nie wykorzystać ich do komunikowania się w buncie, niemniej jednak udało się wypracować Afrykańczycy perkusji i dźwięków perkusyjnych, przy użyciu innych instrumentów lub własnych ciał . Być może zaskakująco , istnieje bardzo niewiele przykładów piosenek prace związane zbierania bawełny ( . . . ) . BYŁY TEŻ INNE PRZEJAWY FOLKLORU MURZYŃSKIEGO , JAK ZAWOŁANIA ULICZNYCH SPRZEDAWCÓW , KOŁYSANKI MATEK I PIASTUNEK , OPOWIEŚCI WŁÓCZĘGÓW , ZAWODZENIA ŻEBRAKÓW , A TAKŻE W MURZYŃSKIEJ PIEŚNI RELIGIJNEJ , NP. ,, gospel ,, , POWSTAŁEJ ZE ZBIOROWEGO CZYTANIA BIBLII , POWTARZANIE PRZEZ WIERNYCH SŁÓW PASTORA LUB KSIĘDZA , ŚPIEWANYCH ZAWOŁAŃ DO BOGA , MODLITW , ZBIOROWYCH ŻALÓW OKOLICZNOŚCIOWYCH WYRAŻANYCH PRZEZ MELODIĘ , CZASAMI BEZ SŁÓW . Big Bill Broonzy 1957. http://www.youtube.com/watch?v=N-pShRISHnQ RĄBANIE DREWNA , ŁADOWANIE BAREK NA RZECE , ZBIERANIE BAWEŁNY , PRACA NA ROLI OD RANA DO WIECZORA , TO WSZYSTKO TWORZYŁO BLUESA . FUNKCJONOWAŁO W TAMTYM OKRESIE TAKIE POWIEDZENIE : ,, Zabij muła , kup kolejnego . Zabij czarnucha , najmij nowego ,, . JEŻELI JAKIŚ CZARNOSKÓRY ZMARŁ , ZAŁATWIAŁO SIĘ NOWEGO ZA USTALONĄ STAWKĘ , A ZA MUŁA TRZEBA BYŁ ZAPŁACIĆ KILKAKROTNIE WIĘCEJ . PO ZNIESIENIU NIEWOLNICTWA BLUES BARDZO AKTYWNIE SIĘ ROZWIJAŁ I STYL ,, urban blues ,, ŁĄCZYŁ WPŁYWY BLUESA Z DELTY MISSISIPI Z OSIĄGNIĘCIAMI TECHNIKI ,,single note ,, . Single note TO NIC INNEGO JAK GRANIE W TAKI SPOSÓB , ŻE W JEDNYM MOMENCIE WYBRZMIEWA TYLKO JEDEN DŹWIEK . PRZYCIWIEŃSTWEM GRY ,, Single Note ,, JEST GRA AKORDOWA . CENTRUM GRANIA TAKIEGO BLUESA STANOWIŁO CHICAGO I MUZYCY WOKÓŁ WYTWÓRNI ,, Bluebird ,, . NA OGÓŁ BYŁY TO KILKUOSOBOWE SKŁADY Z GITARĄ ( jeszcze akustyczną ) , PIANINEM , CORAZ CZĘŚCIEJ HARMONIJKĄ USTNĄ I BASEM . GŁÓWNYMI PRZEDSTAWIECIELAMI BYLI GITARZYŚCI Big Bill Broonzy , Tampa Red , Scrapper Blackwell , PIANIŚCI Leroy Carr , Big Maceo , Blind John Davis , Memphis Slim. ROSNĄCE ZNACZENIE MIAŁA HARMONIJKA USTNA , GŁÓWNIE ZA SPRAWĄ SONNY BOY WILLIAMSONA . SŁUCHAMY ŚWIETNEGO BLUESIKA . . . Sonny Boy Williamson II - Keep it to yourself. http://www.youtube.com/watch?v=pf3nYxoIWGw WRACAMY DO NASZEGO KRAJU . MOŻNA BY BARDZO DUŻO NAPISAĆ O POLSKIM BLUESIE , ALE GENERALNIE NIE MIELIŚMY WPŁYWU NA ROZWÓJ ŚWIATOWEGO BLUESA I RACZEJ POWIELALIŚMY JUŻ WSZYSTKO TO , CO DALI NAM INNI MUZYCY BLUESA NA ŚWIECIE . W MIARĘ GRANIA KAPEL BLUESOWYCH W POLSCE TWORZYŁ SIĘ TAKI NASZ POLSKI BLUES , A GŁÓWNYM JEGO PRZEDSTAWICIELEM BYŁ TADEUSZ NALEPA ; NALEPA BYŁ TAKŻE OJCEM POLSKIEGO BLUESA OBECNIE JEST TYLE IMPREZ BLUESOWYCH W POLSCE , ŻE NIE CHCE MI SIĘ JE OPISYWAĆ . MOŻNA SOBIE POJECHAĆ SAMOCHODZIKIEM I BYĆ NA NICH ( Jakby ktoś miał wolne miejsce , to mogę się zabrać . Mój telefon – 609-561-182 ). BLUES W POLSCE ZACZĄŁ ISTNIEĆ W DRUGIEJ POŁOWIE DWUDZIESTEGO WIEKU . WTEDY TO ODBYWAŁY SIĘ PIERWSZE EDYCJE FESTIWALU JAZZOWEGO W SOPOCIE . WYSTĘPY ZNAKOMITYCH AMERYKAŃSKICH BLUESMENÓW UŚWIADOMIŁY NAM , ŻE JEST PIERWSZE ZETKNIĘCIE Z BLUESEM I CAŁĄ KULTURĄ Z TYM ZWIĄZANA . NIE MOŻNA MÓWIĆ O WIELKIM BOOM , PONIEWAŻ UWAGA POLAKÓW SKUPIAŁA SIĘ NA ,, rock & rollu ,, NIŻ NA SAMYM BLUESIE . LUDZIE SŁUCHAJĄCY BLUESA LUB GRAJACY TĄ MUZYKĘ NALEŻELI DO WĄSKIEGO KRĘGU . DO NIEGO DOSTAWAŁY SIĘ OSOBY , KTÓRE RZECZYWIŚCIE SIĘ TYM PASJONOWAŁY CZY INTERESOWAŁY . KTOŚ Z ZEWNĄTRZ Z PEWNOŚCIĄ ZROZUMIAŁBY ICH MIŁOŚĆ DO BLUESA . SZERSZA PUBLICZNOŚĆ Z POLSKI MIAŁA SZANSĘ ZASMAKOWAĆ PRAWDZIWEGO BLUESA PODCZAS JAZZ JAMBOREE . WÓWCZAS DO NASZEGO KRAJU PRZYBYŁA GRUPA BLUESMENÓW GRAJĄCYCH JEGO CHICAGOWSKĄ ODMIANĘ . NALEŻELI DO NIEJ HOWLIN WOLF , WILLIE DIXON , CZY SUNNALAYAND SLIM . PODCZAS TEGO KONCERTU W SALI KONGRESOWEJ PUBLICZNOŚC , KTÓRA BYŁA PRZYGOTOWANA BARDZIEJ NA WYSTĘP JAZZOWY Z DUŻĄ APROBATĄ PRZYJĘŁA BLUESA . OBECNIE W POLSCE BLUES JEST TAK BARDZO POPULARNY , JAK NA ŚWIECIE . POSIADA BARDZO DUŻĄ GRUPĘ FANÓW , KTÓRZY POTRAFIĄ CODZIENNIE SŁUCHAĆ TEJ MUZYKI (to ja ) . POWSTAJĄ KAFEJNKI W POLSCE W KTÓRYCH ODBYWAJĄ SIĘ KONCERTY NA CZEŚĆ WIELKICH GWIAZD AMERYKAŃSKICH , KTÓRE CZASAMI DO NAS WPADNĄ NP. CLAPTON I INNI . WTEDY PRZYCHODZĄ NA KONCERT I LUDZIE DOROŚLI I STUDENCI I CZASAMI NAWET DZIECI . KAŻDY CHCE ZOBACZYĆ JAK WYGLĄDA SPRZĘT ORAZ POSŁUCHAĆ TEJ MUZYKI NA ŻYWO . POLSKA TAKŻE MA SWOICH WIELKICH MUZYKÓW BLUESOWYCH . TA POPULARNOŚĆ MUZYCZNA NIGDY NIE ZMALAŁA I NIE ZOSTAŁA ZAPOMIANA . IM WIĘCEJ LUDZI DOWIE O NIEJ TYM BARDZIEJ SIĘ ZADBA O JEJ HISTORIĘ BY PRZETRWAŁA . OPRÓCZ PŁYT , KTÓRE SĄ DOSTĘPNE W SKLEPACH MUZYCZNYCH MOŻNA KUPIĆ KSIĄŻKI NA TEMAT POLSKIEGO BLUESA . CZASAMI NAWET W WIĘKSZYCH MIASTACH PODCZAS KONCERTÓW ROBIONE SĄ PAMIĄTKOWE ZDJĘCIA , KTÓRE NASTĘPNIE WSTAWIANE SĄ W MIEJSCACH BARDZO ZWIĄZANYCH Z BLUESEM . NADAJE TO TYM MIEJSCOM SZCZEGÓLNEGO WYRAZU I POWODUJE , ŻE PRZYBYWA DO NIEGO CORAZ WIĘCEJ GOŚCI . BLUES MA SIĘ DOBRZE W POLSCE !!!!!! WYMIENIĘ JEDNAK FESTIWALE BLUESOWE , BO BOJĘ SIĘ , ŻE NIE BĘDĘ JUŻ MIAŁ KOLOROWYCH BLUESOWYCH SNÓW . A.RAWA BLUES FESTIVAL – KATOWICE . B.BIG STAR FESTIWAL – ŁÓDŹ ,WARSZAWA , TORUŃ , GDAŃSK , KRAKÓW , POZNAŃ . C.BLUES EXPRESS – ZAKRZEWIE . D.BYDGOWSKI BLUES & FOLK FESTIWAL – BYDGOSZCZ . E.FESTIVAL LAS ,WODA BLUES – RADZYŃ. F.FESTIVAL MUZYCZNY IM.PAWŁA BERGERA – KALISZ . G.FESTIVAL MUZYCZNY IM. RYŚKA RIEDLA – TYCHY . H.JESIEŃ Z BLUESEM – BIAŁYSTOK . I.OLSZTYŃSKIE NOCE BLUESOWE –OLSZTYN. J.SATYRBLUES – TARNOBRZEG . K.SUWAŁKI BLUES MEETING – SUWAŁKI . L.TORUŃ BLUES MEETING – TORUŃ . M.FESTIVAL BLUESOWO – ROCKOWY IM .MIRY KUBASIŃSKIEJ – OSTROWIEC . DAMA ; DLA MNIE DAMA POLSKIEGO BLUESA . . . ELA . . . http://www.youtube.com/watch?v=pP6rV7dMClo TADEUSZ NALEPA – OJCIEC POLSKIEGO BLUESA . URODZIŁ SIĘ W 1943 ROKU W ZAGŁOBIU . BYŁ KOMPOZYTOREM , GITARZYSTĄ ,WOKALISTĄ HARMONIJKARZEM I AUTOREM TEKSTÓW . UKOŃCZYŁ SZKOŁĘ MUZYCZNĄ W RZESZOWIE W KLASACH SKRZYPIEC , KLARNETU I KONTRABASU . DOSTAŁ WYRÓŻNIENIE W KATEGORII DUETÓW NA DRUGIM FESTIWALU MŁODYCH TALENTÓW W SZCZECINIE W ROKU 1963 ROKU WRAZ Z MIRĄ KUBASIŃSKĄ , JEGO PÓŹNIEJSZĄ ŻONĄ . 9 STYCZNIA W 1964 ROKU POBRALI SIĘ Z MIRĄ W URZĘDZIE STANU CYWILNEGO W WAŁBRZYCHU . PIERWSZY WYSTĘP TADEUSZA NALEPY I MIRY KUBASIŃSKIEJ . . . http://www.youtube.com/watch?v=fkYtRBwsKn8 W 1965 ROKU ZAŁOŻYŁ GRUPĘ ,, Blackout ,, . POCZĄTKOWO WRAZ Z ZESPOŁEM WYKONYWAŁ STANDARDY Z REPERTUARU The Beatles i The Roling Stones , A Z CZASEM ZACZĄŁ KOMPONOWAĆ MUZYKĘ DO TEKSTÓW POETY Bogdana Loebla . PIERWSZY KONCERT ODBYŁ SIĘ W 1965 ROKU W RZESZOWSKIM KLUBIE ,, Łącznościowiec ,, .TADEUSZ NALEPA NAGRAŁ Z TYM ZESPOŁEM PŁYTĘ DŁUGOGRAJACĄ ,,Blackout ,,. ZESPÓŁ ISTNIAŁ DO KOŃCA ROKU 1967 . W 1968 ZAŁOŻYŁ GRUPĘ ,,Breakout ,, TA KAPELKA ISTNIAŁA 13 LAT NAGRYWAJĄC 13 PŁYT . W 1982 ROKU ZADEBIUTOWAŁ JAKO SOLISTA I NAGRAŁ PŁYTĘ DLA IZABELI TROJANOWSKIEJ . NA KRÓTKO REAKTYWOWAŁ ZESPÓŁ BREAKOUT Z OKAZJI DWUDZIESTOLECIA SWOJEJ DZIAŁALNOŚCI SCENICZNEJ . W 1986 ROKU PISMO JAZZ FORUM PRZYZNAŁO NALEPIE TYTUŁ NAJLEPSZEGO : MUZYKA ,KOMPOZYTORA I GITARZYSTY . NAWIĄZAŁ OWOCNĄ WSÓŁPRACĘ Z ZESPOŁEM ,, Dżem ,, Z KTÓRYM WYDAŁ PŁYTĘ ,,To mój blues ,,. W 2003 ROKU ZOSTAŁ OZNACZONY ,, Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski ,, . KOLEJNE PŁYTY JAKO TADEUSZ NALEPA NAGRYWAŁ Z RÓŻNYMI SKŁADAMI . OSTANIA JEGO PŁYTA , TO PŁYTA Z KONCERTU , KTÓRY SIĘ ODBYŁ 22 LISTOPADA 2003 ROKU W RZESZOWIE . W OSTATNICH LATACH ŻYCIA POWAŻNIE CHOROWAŁ NA NERKI I ODSZEDŁ 4 MARCA 2007 ROKU . NA KONCERTACH TADEUSZA NALEPY BYŁEM AŻ 12 RAZY !!!! http://www.youtube.com/watch?v=kLNgNVkkBC8 LECIMY DALEJ Z ŚWIATOWYM BLUESEM . CHOCIAŻ MÓWIĄC O BLUESIE CHICAGOWSKIM MYŚLIMY O POWOJENNYM ZEELEKTRYFIKOWANYM BLUESIE STWORZONYM PRZEZ Muddy’ego Watersa , TO JEDNAK BLUES W CHICAGO NIE ZACZĄŁ SIĘ OD NIEGO . JUŻ DWADZIEŚCIA LAT PRZED NIM OSIEDLILI SIĘ W ,, Wietrznym mieście ,, BLUESMENI Z DELTY , KTÓRZY KSZTAŁTOWALI PODWALINY POD EKSPLOZJĘ Watersa . BLUES CHICAGOWSKI OD Watersa ZACZĄŁ SIĘ ODZNACZAĆ MOCNYM CHROPOWATYM STYLEM ZARÓWNO GRY JAK I ŚPIEWU , A CHARAKTERYSTYCZNĄ CECHĄ BYŁA WYSOKA EMOCJONALNOŚĆ PODCZAS JEGO WYKONYWANIA . TAK WIĘC CHICAGO I W MNIEJSZYM STOPNIU DETROIT STAŁO SIĘ JAKBY SKUPISKIEM BLUESMENÓW NOWEJ GENERACJI ; STAŁO SIĘ CENTRUM ELKTRYCZNEGO BLUESA . JEDNAKŻE NIEKTÓRZY PRZYBYSZE Z POŁUDNIA WCIĄŻ MIELI OSZCZĘDNĄ INSTRUMENTACJĘ I RYTMY ZE SWOICH STANÓW . JEDNĄ Z TAKICH OSÓB BYŁ ,, John Lee Hooker,, , KTÓRY CAŁKIEM W WYJĄTKOWY SPOSÓB NAUCZYŁ SIĘ GRAĆ BLUESA OD SWEGO OJCZYMA ,I KTÓRY TO ZAWIERAŁ CHARAKTERYSTYCZNY RYTM ,, buogie ,, WYKORZYSTYWANY PÓŹNIEJ PRZEZ WSZYSTKICH MUZYKÓW. W UTWORKU ,, Boogie Chillen,, John Lee Hooker’a ,, SŁYCHAĆ TYLKO TEN JEDEN RYTM , CZASAMI PRZERYWANY INNYM . TO BYŁ WIELKI PRZEBÓJ , BO WYKORZYSTANO JUŻ GITARY ELKTRYCZNE , KTÓRE NADAŁY MU BARDZIEJ MIEJSKIE BRZMIENIE . http://www.youtube.com/watch?v=uDBz4ASw6uU W CHICAGO ZANAJDOWAŁO SIĘ NAJWIĘCEJ WYTWÓRNI MUZYCZNYCH I WSZYSCY SZANUJĄCY SIĘ MUZYCY BLUESOWI PRZENIEŚLI SIĘ DO TEGO MIASTA NIE TYLKO W CELU BLIŻSZEGO KONTAKTU Z BLUESEM , ALE TAKŻE W POSZUKIWANIU LEPSZEJ PRACY . GDY NASTAŁA DRUGA WOJNA ŚWIATOWA , JUŻ NIE NAGRYWANO , BO BYŁ ZAKAZ NAGRYWANIA , LECZ ZARAZ PO NIEJ BRZMIENIE BLUESA STAŁO SIĘ JESZCZE BARDZIEJ ZEELEKTRYZOWANE I BLUES ZACZĄŁ ROZKWITAĆ . WYBITNY BLUESMEN ,, Buddy Guy ,, W SWOICH WYPOWIEDZIACH MÓWI , ŻE NIE PRZYJECHAŁ DO CHICAGO BY ZOSTAĆ GITARZYSTĄ , LECZ ABY ZNALEŹĆ LEPSZĄ PRACĘ . PRÓBOWAŁ POMÓC SWOJEJ RODZINIE I JUŻ NA POCZĄTKU POPADŁ W TARAPATY FINANSOWE , CZĘSTO CHODZĄC GŁODNY . KTÓREGOŚ DNIA SPOTKAŁ NIEZNAJOMEGO , KTÓRY CHWYCIŁ GO ZA REKĘ I ZAPROSIŁ DO SWOJEGO DOMU W KTÓRYM POWIEDZIAŁ : jeżeli potrafisz zagrać na gitarze , jakiś kawałek bluesowy , postawię ci drinka . BUDDY GUY ODPOWIEDZIAŁ MU , ŻE JEŻELI POSTAWI MU PIZZĘ , TO BĘDZIE GRAŁ MU CAŁĄ NOC I ZACZĘŁA SIĘ BLUESOWA KARIERA WIELKIEGO Buddy Guy’a . http://www.youtube.com/watch?v=VvpXSPtZfeE PODOBNIE BYŁO JUŻ LEGENDĄ I GENIUSZEM BLUESA , PANEM John Lee Hooker’em . PODSZEDŁ DO NIEGO FACETĄ GDY JOHN STAŁ PRZED LOMBARDEM TRZYMAJĄC W REKU GITARĘ CHCĄC JĄ UPŁYNNIĆ ZA KASĘ . PO WYSŁUCHANIU JOHNA ZAPROSIŁ GO DO SIEBIE ABY POZNAŁ JEGO ŻONĘ . GDY WYSZLI DO DOMU , KOLEŚ KRZYKNĄŁ DO SWOJEJ ŻONKI ; kochanie mam tu takiego człowieka , który gra wspaniale bluesa ! ONA SIĘ UBRAŁA I ZACIĄGNĘLI GO JAKIEGOŚ SŁYNNEGO CHICAGOWSKIEGO KLUBU BLUESOWEGO . WYSTĘPOWAŁ WTEDY Otis Rush , A JOHN NAWET NIE WIEDZIAŁ KTO TO JEST . (Czemu mi się nie trafiła taka żona , tylko jej skrajność , która płyty Tadzia Nalepy niszczyła rysując po nich nożyczkami …nie blefuję ) Otis Rush: I`Cant Quit You Baby. http://www.youtube.com/watch?v=Uy2tEP3I3DM FACET , KTÓRY ZAPROSIŁ Z ŻONKĄ John Lee Hooker’a , POWIEDZIAŁ DO ,, OTISA RUSHA ,, ŻE JEST CZARNOSKÓRY KOLEŚ , KTÓRY ZMIECIE GO ZE SCENY SWOJĄ GRĄ . OTIS NA TO : no to dawaj go tu ! I WŁAŚCICIEL PO WYSŁUCHANIU NATYCHMIAST ZATRUDNIŁ ,, John Lee Hooker’a ,, JAKO MUZYKA . PÓŹNIEJ PRZYSZEDŁ Rock & Roll , KTÓRY SKUTECZNIE ODSTAWIŁ TROCHĘ NA BOCZNY TOR CHICAGOWSKIEGO BLUESMENA , A BYŁ ON U SZCZYTU SWOJEJ KARIERY . JEDNAKŻE Z NOWYM STYLEM POJAWILI SIĘ JEGO BIALI FANI , CHĘTNI BY POZNAĆ KORZENIE BLUESA GRANEGO PRZEZ Johna Lee Hooker’a . PIERWSZYM KRÓLEM CHICAGOWSKIEGO BLUESA BYŁ MUDDY WATERS . Muddy Waters - Got My Mojo Workin' http://www.youtube.com/watch?v=1gNs-29s-0Q URODZIŁ SIĘ W 1913 ROKU W ISSAQUENA W MISSISIPPI . TO JEDEN Z PIONIERÓW ELEKTRYCZNEGO BLUESA .OBOK B.B . KINGA BYŁ OJCEM CHRZESTNYM ,, Blues Rocka ,, INACZEJ ZWANEGO BIAŁYM BLUESEM . PIERWSZEGO NAGRANIA DOKONAŁ W 1941 ROKU JESZCZE NA PLANTACJI W TZW. DELCIE MISSISSIPPI . PÓŹNIEJ PRZENIÓSŁ SIĘ DO CHICAGO . ZMIENIŁ GITARĘ AKUSTYCZNĄ NA ELEKTRYCZNĄ I DOŁĄCZYŁ DO WYTWÓRNI PŁYTOWEJ ,, Chess Records ,, , KTÓRA LANSOWAŁA PÓŹNIEJ WIELE GWIAZD BLUESA . DO INSPIRACJI MUZYKI Muddy Watersa PRZYZNAWALI SIĘ TACY MUZYCY JAK Jimi Hendrix , The Band , Jeff Beck , Rod Stewart , Eric Clapton , Led Zeppelin czy Ten Years After. W ROKU 1980 Muddy Waters ZOSTAŁ WPROWADZONY DO ,, Blues Hall of Fame ,, , A W 1987 DO ,, Rock and Roll Hall Famme ,, . MUDDY WATERS PRZYĆMIŁ WSZYSTKICH CHICAGOWSKICH BLUESMENÓW , A JEDYNYM , KTÓRY NAWIĄZAŁ Z NIM PRAWIE RÓWNORZĘDNĄ RYWALIZACJĘ BYŁ PAN ,, Howlin’ Wolf ,, . BYŁ ON CHYBA PIERWSZYM Z WIELKICH BLUESMENÓW , KTÓRZY ODWIEDZILI POLSKĘ WYSTĘPUJĄC NA JAZZ JAMBOREE W 1964 ROKU . Howlin' Wolf - Don't laugh at me . http://www.youtube.com/watch?v=5W8Os39Bmwc CIEKAWĄ POSTACIĄ CHICAGOWSKIEGO BLUESA BYŁ NIEZWYKLE POPULARNY Jimy Reed . BYŁ ŚPIEWAKIEM BLUESOWYM , GITARZYSTĄ I JEGO STYL BYŁ PO ŚRODKU MIĘDZY WIEJSKIM BLUESEM DELTY ( to delta missisipi ), A MIEJSKIM BLUESEM POWOJENNYM . NIE MA BIAŁEGO ZESPOŁU BLUESO-ROCKOWEGO , KTÓRY BY NIE MIAŁ W REPERTUARZE UTWORÓW Reeda . JIMMY REED-Bright lights, Big City. http://www.youtube.com/watch?v=Yi47NjMXA3A JEDNYM Z WAŻNIEJSZYCH GITARZYSTÓW BLUESOWYCH UKSZTAŁTOWANYCH W CHICAGO BYŁ TAKŻE Ś. P. Luther Allison , KTÓRY PO DŁUŻSZYM POBYCIE W EUROPIE POWRÓCIŁ DO STANÓW , WZBUDZAJĄC SENSACJĘ I ŻAL , ŻE PRZEZ TYLE LAT NIE BYŁO GO W USA . JEGO STYL GRY MIAŁ WIELE WSPÓLNEGO ZE STYLEM ,, Otisa Rusha I Buddy’ego Guya ,, . Luther Allison"Living in the house of the blues" http://www.youtube.com/watch?v=8LD_JTtFL10 POWINIENEM JESZCZE BARDZO DUŻO NAPISAĆ O KRÓLU BLUESA W SENSU STRICTO ; PANU B. B. KINGU . KAŻDA KOCHAJĄCA BLUESA POSTAĆ WIE , KTO TO JEST WIELKI ,, B Kwadrat KING ,, . JAK NIE WIECIE , TO SOBIE POCZYTAJCIE , A JA GO PRZEZ TEN CZAS POSŁUCHAM . . . B. B. King - The Thrill Is Gone (Live at Montreux 1993) . . . http://www.youtube.com/watch?v=4fk2prKnYnI TO JEST TEN OKRES GDY BLUESOWE ZESPOŁY CHICAGOWSKIE ZACZĘŁY ZYSKIWAĆ POPULARNOŚĆ WŚRÓD WIDOWNI CAŁEGO ŚWIATA , A TA POPULARNOŚĆ BYŁA ZWIĄZANA Z ,, Brytyjską Inwazją ,, O KTÓREJ JUŻ PISAŁEM . WTEDY NP. . JASIO MAYALL PORAZ PIERWSZY USŁYSZAŁ BLUESA . John Mayall & The Bluesbreakers with Mick Taylor - Oh, Pretty. http://www.youtube.com/watch?v=kzk0g36MFeo JASIO (John Mayall )JAK I INNI BIALI MUZYCY BYLI ZACHWYCENI TĄ MUZYKĄ I PRZYWIEZLI JĄ Z POWROTEM DO STANÓW W POŁOWIE LAT 50 tych ODPOWIEDNIO JUŻ PRZEROBIONEGO . W LATACH 60 tych POJAWILI SIĘ ,, The Roling Stones I Beatles ,, I INNI WOKONAWCY GRAJĄCY BLUESA , KTÓRZY TAKŻE BYLI ZACHWYCENI CHICAGOWSKIM BLUESEM , JEDNAKŻE DOPIERO W LATACH 64/5 tych ZACZĘLI WYSTĘPOWAĆ PRZED WIELOKULTUROWĄ AMERYKAŃSKĄ WIDOWNIĄ . JEDNA Z KAPELEK , KTÓRA WYWODZI SIĘ OKRESU FASCYNACJI CHICAGOWSKIM BLUESEM … TEN YEARS AFTER - Rock Your Mama (1968) http://www.youtube.com/watch?v=o9p8x8wdWS4 AMERYKAŃSKI BLUES ZACZYNAŁ ZDOBYWAĆ WIELU BIAŁYCH FANÓW I TWÓRCÓW W LATACH 60 tych , A POD KONIEC TEJ WSPANIAŁEJ DEKADY , GDY JA UCZYŁEM SIĘ PIERWSZYCH AKORDÓW NA GITARZE , FANÓW JUŻ BYŁO ,, że hey ,hey ,, I TRWA TO DO DZISIAJ . DLA BIAŁYCH ZOSTAŁY OTWORZONE SAMOISTNIE DRZWI DO AMERYKAŃSKIEGO CHICAGOWSKIEGO BLUESA I TAK URODZIŁO SIĘ NOWE DZIECKO TEGO BLUESA . W NASZYM KOCHANYM KRAJU PO POWROCIE Z KONCERTÓW HOLANDII , NOWE DZIECKO BLUESA PRZYWOZI Ś.P. TADZIO NALEPA I TWORZY Breakout . Gary Moore - Still Got The Blues (Live). http://www.youtube.com/watch?v=4O_YMLDvvnw GDY BLUES POWOLI STAJE SIĘ TAKŻE MUZYKĄ BIAŁYCH , BO NOWE JEGO DZIECKO SZYBKO SIĘ ROZWIJA , CZARNA WIDOWNIA ZACZYNA WRACAĆ DO SIEBIE , CZYLI DO SŁUCHANIA MUZYKI SOUL . POD KONIEC LAT 60 tych , POZA B.B . Kingiem I Bobby "Blue" Bland I JESZCZE PAROMA AMERYKAŃSKIMI BLUESMENAMI ,TAK NAPRAWDĘ KOCHANEGO BLUESIKA ROZWIJAŁY JUŻ BIALI MUZYCY , A WIĘC DZIECIĄTKO , ZACZĘŁO BYĆ LEPSZE OD TATUSIA . TYMI DZIECIAKAMI BYLI MIN. Canned Heat On The Road Again… http://www.youtube.com/watch?v=QexOuH8GS-Y CHYLĘ JEDNAK SWOJĄ GŁUPIUTKĄ GŁÓWKĘ PRZED JEDNYM DZIECIĄTKIEM CHICAGOWSKIEGO BLUESA. . TO Stevie Ray Vaughan. STEVIE RAY VAUGHAN URODZIŁ SIĘ 27 SIERPNIA W 1954 ROKU I GDYBY ŻYŁ ,TO MIAŁBY TYLE LAT CO JA , CZYLI DWADZIEŚCIA ? ! JEST NA SIÓDMYM MIEJSCU GITARZYSTÓW WSZECH CZASÓW (A kto jest pierwszy ? Wiecie ? Nie wiecie ! To źle ! ) ODPOWIADAM. . . 1. Jimi Hendrix 2. Duane Allman 3. B.B. King 4. Eric Clapton 5. Robert Johnson 6. Chuck Berry 7. Stevie Ray Vaughan SAMI BLUESMENI I TO JEST DZIWNE , DZIWNE DLA LAIKÓW . WPŁYW NA JEGO STYL GRY WYWARŁ JIMI HENDRIX . GRAĆ ZACZĄŁ JUŻ JAKO NASTOLATEK , A W WIEKU 17 LAT PORZUCIŁ SZKOŁĘ , ABY ZOSTAĆ MUZYKIEM ZAWODOWYM . W 1982 ROKU WYSTĄPIŁ NA FESTIWALU W Montreux , DZIĘKI CZEMU ZWRÓCIŁ NA NIEGO UWAGĘ Dawid Bowie I Jack Browne . BOWIE ZATRUDNIŁ GO PRZY NAGRYWANIU SWOJEJ PŁYTY . KARIERA Vaunghana CIERPIAŁA CAŁY CZAS ZE WZGLĘDU NA JEGO PROBLEMY ALKOHOLEM ORAZ Z UZALEŻNIENIEM OD NARKOTYKÓW . 27 SIERPNIA PO KONCERCIE W East Troy W Wisconsin Stewie Ray ORAZ INNI MUZYCY BIORĄCY UDZIAŁ W KONCERCIE , MIĘDZY INNYMI David Bowie , Robert Cray i Eric Clapton WESZLI NA POKŁAD DWÓCH ŚMIGŁOWCÓW , KTÓRE MIAŁY ICH PRZEWIEŹĆ DO CHICAGO . ŚMIGŁOWIEC , DO KTÓREGO WSIADŁ Vaunhan WRAZ Z CZTEREMA MUZYKAMI , ULEGŁ KATASTROFIE KRÓTKO PO STARCIE – WSZYSCY MUZYCY ZGINĘLI . . . Stevie Ray Vaughan- Ain't Gone 'n' Give Up On Love http://www.youtube.com/watch?v=V6NHphqXdH8 POD KONIEC LAT OSIEMDZIESIĄTYCH NASTĄPIŁO NOWE ODRODZENIE BLUESA . PAN Carlos Santana Z Johnem Lee Hooker’em BYLI POCZĄTKIEM TEGO ODRODZENIA… http://www.youtube.com/watch?v=IJniaSjtCFs PRAWIE DWA LATA W TAKIM MALUTKIM MIASTECZKU ,, Bobolice ,, UCZĘ NASTOLATKI GRAĆ NA GITARZE . NIEKTÓRE DOBRZE JUŻ GRAJĄ , LECZ ŻADNA Z NICH NIE PRZEKONAŁA SIĘ DO BLUESA , A SŁOWO BLUES DZIAŁA NA NIE , JAK NA HIPISA NIEBIESKI KOLOR MUNDURU MILICJANTA Z OKRESU KOMUNY . CZEMU TAK JEST ? ODPOWIEDŹ JEST PROSTA . BLUESA GRA SIĘ SERCEM I DUSZĄ , A NIE INTELEKTEM I ZDOLNOŚCIAMI MUZYCZNYMI . TAK WIĘC . . . gdy jest mi smutno , gdy jest mi wesoło , gdy lecą mi łzy , gdy muszę słuchać głupców , gdy następna małolata wrzuci mnie do kosza jak znudzoną zabawkę , gdy jakaś pani straszy mnie policją , bo stworzyłem dla niej bluesa i umieściłem jej nazwisko w internecie (musiałem usunąć całego swojego bloga z bluesami , ponieważ napisałem i powiedziałem dla kogo jest ten blues , a tego nie wolno ponoć robić , pomimo , że blues był prezentem na urodziny i był dwa lata na tym blogu słuchany przez tą panią ) , gdy pada deszcz lub świeci słońce , blues daje mi odskocznię i chęć do życia . NA POCZĄTKU BYŁ BLUES I DO DZISIAJ NIE MA SOBIE RÓWNYCH , LECZ NIE ROZUMIEM JAK NIE MOŻNA KOCHAĆ I CZUĆ BLUESA … A TERAZ GRA NOWE DZIECIĄTKO BLUESA I TO JEST TO !!!!!!!! . . . Eric Clapton , Robert Cray , Buddy Guy, Hubert Sumlin & Jimmie Vaughan. http://www.youtube.com/watch?v=ZEmvBdRLg4k |
Autor: | puniek [ 01 Mar 2014, 12:10 ] |
Temat postu: | Re: STRYSZEK MUZYCZNY . |
CZĘŚĆ DWUNASTA.. REANIMACJA BLUESA . BARDZO MAŁO WAS CZYTA STRYSZEK MUZYCZNY . TO DOBRZE , A NAWET BARDZO DOBRZE . TO JEST TAK . NA TYSIĄC OSÓB SŁUCHAJĄCYCH JAKĄKOLWIEK MUZYKĘ ,TYLKO DZIESIĘCIU SŁUCHA BLUESA !!! SŁUCHAJĄ CI , KTÓRZY POWINNI SŁUCHAĆ , OSOBY WYRÓŻNIONE W PLANIE PANA BOGA . CZYTAJĄ O NIM CI , KTÓRZY POWINNI CZYTAĆ , BO TO JEST W PLANIE PANA BOGA . A RESZTA ? RESZTA NIE MUSI WIEDZIEĆ KTO TO BYŁ B.B. King , ,, The Beatles ,, CZY GRUPA ,, Polanie ,,. W WYŚCIGU SZCZURÓW TAKIE WIADOMOŚCI SĄ NIEPOTRZEBNE , BO ZA NIE MOŻNA KUPIĆ CHLEBEK LUB PIWKO CZY NAPÓJ DO SMOCHODZIKU W POSTACI BĘZYNY. NIE TRZEBA TEŻ WIEDZIEĆ JAKA W TYM SAMOCHODZIKU LECI MUZYCZKA ; CZY TO JEST BLUES , BOSSA NOWA CZY JAZZ !!! MUZYKĘ MOŻNA TYLKO SŁUCHAĆ NIE WIEDZĄC CO SIĘ GRA I KTO TO GRA .TO NIE JEST SARKASTYCZNE STWIERDZENIE , LECZ FAKT . ABY WIERZYĆ W PANA BOGA , NIE TRZEBA WIEDZIEĆ KTO TO BYŁ PAN HIOB . . . I SPRAWĘ MAMY WYJAŚNIONĄ . DLA MNIE JEDNAK NIE , A DLA WAS TAK . WRACAJĄC JESZCZE DO BLUESA , TO CAŁY CZAS ON BĘDZIE NA CZOŁOWYM MIEJSCU W MOJEJ ZABAWIE W ,, Stryszek Muzyczny ,, . MUZYKA ROZRYWKOWA POWSTAŁA Z BLUESA , I PARAFRAZUJĄC MOJĄ POCZĄTKOWĄ MYŚL O LICZBIE OSÓB SŁUCHAJĄCYCH BLUESA , TO JEST ZAREJESTROWANYCH NA NASZYM FORUM 174 OSOBY , A WIĘC O MUZYCE POWINNE CZYTAĆ TYLKO ? ? ? . . . PÓŁ NOGI CZŁOWIEKA I TYLE NA PEWNO CZYTA . TO JUŻ JEST SUKCES , MÓJ OSOBISTY SUKCES . POSIEDZIMY SOBIE JESZCZE W LATACH 1958/65 , BO WŁAŚNIE W TYM OKRESIE WSZYSTKO SIĘ BARDZO KOTŁOWAŁO W ROZWOJU MUZYKI ŚWIATOWEJ I TAM RODZIŁY SIĘ PODWALINY NP. DO TEGO PRZEPIĘKNEGO NASZEGO POLSKIEGO disco polo !. OCZYWIŚCIE TERAZ POZWOLIŁEM SOBIE NA SARKAZM MUZYCZNY ODNOŚNIE Disco Polo , ALE W TAMTYCH LATACH , NIE ISTNIEJĄC JESZCZE , RODZIŁY SIĘ SUPER KAPELE , TAKIE JAK Led Zeppelin , Pink Floyd ITD. , A WIĘC RODZIŁO SIĘ TAKŻE Disco Polo .TEN OKRES , TO OKRES , KIEDY W LONDYNIE WIELU BIAŁYCH CHŁOPCÓW TAKICH JAK The Rolling Stones , The Animals , Clapton ,Van Morison , John Mayall I INNI ZACZĘLI ŚPIEWAĆ I GRAĆ BLUESA . POD KONIEC LAT 50 BLUES STAŁ SIĘ TROCHĘ ZAPOMIANY I POTRZEBOWAŁ PILNEJ REANIMACJI , KTÓRA ZACZĘŁA SIĘ ONA NIE W USA , TYLKO NA WYSPACH BRYTYJSKICH . W 1962 ROKU NA WYSPY PRZYJECHAŁ ,, John Lee Hooker ,, I DAŁ BARDZO DUŻO KONCERTÓW , A TAKŻE ZACZĄŁ SOBIE GRAĆ Z ANGIELSKIMI BLUESMENAMI . CHOCIAŻ DLA NIEGO W USA BYŁY ZŁOTE LATA I BYŁ U SZCZYTU KARIERY , TO JEDNAK WYBRAŁ SOBIE ANGLIĘ . CHYBA CZUŁ BLUESA I TE ,, czucie ,, MÓWIŁO MU , ŻE TAM TWORZY SIĘ NOWY BIAŁY BLUES . WSZĘDZIE LECIAŁO TYLKO , , bom , bom ,, , I WSZYSCY MÓWILI O ,, Johny Lee Hooker’e ,, , NA DODATEK , WSZYSCY GRALI JEGO KAWAŁKI . JOHN LEE HOOKER Boom Boom . https://www.youtube.com/watch?v=KmmCJnWx06Q W 1963 ROKU POJAWIŁ SIĘ TAKŻE NA WYSPACH NASTĘPNY KRÓL AMERYKAŃSKIGO BLUESA ,, Sonny Boy Williamson II ,, . PANOWIE CI , NIE TYLKO DAWALI KONCERTY , ALE GRALI JUŻ NA SWOICH KONCERTACH Z ANGIELSKIMI RACZKUJĄCYMI BLUESMENAMI . Sonny Boy Williamson – Kepp it to Yourself https://www.youtube.com/watch?v=GtRxJDb3vlw TAK WIĘC MŁODZI CHŁOPCY Z LONDYNU NIE MIELI CO NARZEKAĆ NA POZNAWANIE I WSPÓLNE GRANIE BLUESA . JEDNAK Z POŚRÓD OGROMNEJ ILOŚCI ZESPOŁÓW ,TYLKO NIELICZNYM UDAŁO SIĘ TRAFIĆ DO STUDIA NAGRANIOWEGO . JEDNYM Z PIERWSZYCH SZCZĘŚLIWCÓW BYLI JEDNAK The Rolling Stones , A PIERWSZE ICH NAGRANIA ODBYŁY SIĘ W WYTWÓRNI MUZYCZNEJ , KTÓRA WCZEŚNIEJ ODRZUCIŁA The Beatles !!!! MODA NA BLUESA NIE BYŁA TYLKO PRZYSTANKIEM W KARIERZE WIELU PRZYSZŁYCH GWIAZD ROCKA , ALE TAKŻE PRZYCZYNIŁA SIĘ DO STWORZENIA MUZYCZNYCH STRUKTÓR INSTRUMENTALNYCH WYKORZYSTYWANYCH DO DZIŚ , POMIMO , ŻE WSZYSTKO NA POCZATKU OPIERAŁO SIĘ NA ROZWINIĘCIU RIFFA . Riff w muzyce rockowej (i gatunkach muzycznych wywodzących się z rocka jak np. w heavy metalu) to krótka melodia, motyw lub pojedyncza fraza, zwykle część dłuższego solo, często otwierająca utwór i potem powracająca wielokrotnie w czasie jego trwania. Riffy są najłatwiej "wpadającymi w ucho" częściami utworów rockowych (por. ostinato).TAKIM RIFFEM JEST SŁYNNY UTWOREK The Rolling Stones "Satisfaction!" Z TAMTYCH LAT . https://www.youtube.com/watch?v=HoxRFOr_sQ0 Eric Clapton TAK OPOWIADA O PIERWSZYM ZETKNIĘCIU SIĘ Z BLUESEM . << PEWNEJ NOCY TELEWIZJI FRANCUSKIEJ OGLĄDAŁ PROGRAM W KTÓRYM W ZAGRAŁ Big Bill Broonzy . BYŁA TO TAKA WSTAWKA SURREALISTYCZNA , GDZIE PRZY ZACIEMNIONYM ŚWIETLE GRAŁ CZARNOSKÓRY MUZYK . JEGO GRA MIAŁA TYLE SIŁY , ŻE POWALIŁA ERICA NA ZIEMIĘ . NATYCHMIAST UDAŁ SIĘ DO SKLEPU MUZYCZNEGO BY ZNALEŹĆ COKOLWIEK Big Bill Broonzy’ego . KIEDY JUŻ ZNALAZŁ PŁYTĘ , PUŚCIŁ SOBIĘ W DOMU PŁYTĘ I OKAZAŁO SIĘ , ŻE JEST TO , CO DOKŁADNIE SIĘ SPODZIEWAŁ , A MOŻE NAWET COŚ LEPSZEGO . WTEDY WŁAŚNIE PO RAZ PIERWSZY PRÓBOWAŁ GRAĆ TAK JAK ON . . . DLA PRZYPOMNIENIA ; CLAPTON TO ANGLIK . https://www.youtube.com/watch?v=N-pShRISHnQ GDY W TYM OKRESIE W JEDNYCH KLUBÓW Alexis’a Kornera W LONDYNIE POJAWIŁO SIĘ OGŁOSZENIE , ŻE SZUKAJĄ MUZYKÓW DO NOWEGO ZESPOŁU BLUESOWEGO The Yardbirds , ZGŁOSIŁ SIĘ CLAPTON . . . I PRZYSZEDŁ JUŻ CZAS NAPISAĆ TROCHĘ O MOJEJ FASCYNACJI BLUESOWEJ , O ERICU CLAPTONIE , KTÓRY ROZPOCZĄŁ POWAŻNE GRANIE BLUESA W KAPELCE The Yardbirds . ERIC CLAPTON The Yarbirds . https://www.youtube.com/watch?v=pdrzYDuqRkc TAK WIĘC OD 1963 DO 1965 ROKU Clapton WYSTĘPOWAŁ W ROCK AND ROLLOWYM ZESPOLE O BLUESOWYCH KORZENIACH –The Yardbirds . W JEGO GRZE SPOTAKAŁY SIĘ WPŁYWY BLUESA CHICAGOWSKIEGO I NAJWIĘKSZYCH BLUESOWYCH GITARZYSTÓW TAMTYCH LAT TAKICH JAK Buddy Guy , Freddie King i B.B . King . CLAPTON WYPRACOWAŁ CHARAKTERYSTYCZNY STYL I SZYBKO STAŁ SIĘ JEDNYN Z NAJPOPULARNIEJSZYCH GITARZYSTÓW BRYTYJSKIEJ SCENY MUZYCZNEJ . NA POCZĄTKU ZESPÓŁ ,, The Yardbirds ,, GRAŁ BLUESOWE KAWAŁKI I STAŁ SIĘ KULTOWY PO TYM , JAK MUZYCY PRZEJĘLI REZYDENCJĘ ,, Rolling Stonesów ,, . W TRASIE KONCERTOWEJ TOWARZYSZYŁ IM AMERYKAŃSKI BLUESMEN ,, Sonny Boy Williamson ,, . W 1965 ROKU CLAPTON ODSZEDŁ OD KAPELKI , BO UPARCIE BYŁ PRZYWIĄZANY DO BLUESA I POCZUŁ SIĘ URAŻONY NASTAWIENIEM POPOWYM GRUPY . DOŁĄCZYŁ DO ,, John Mayall & Bluserbreakers ,, . NAMIĘTNA GRA CLAPTONA W NOCNYCH KLUBACH ORZ NA ALBUMIE ,,Blues Breakers ,, USTALIŁA JEGO POZYCJĘ GITARZYSTY BLUESOWEGO ZNANEGO NA CAŁYM ŚWIECIE . W TAMTYM CZASIE GRAŁ NA GITARZE 1960 Gipson Led Paul Standard I NA WZMACZNIACZACH Marshalla . JEGO GRA POBUDZIŁA SZALEŃSTWO GRAFFITI – POJAWIŁY SIĘ NAPISY ,, Clapton jest bogiem ,,.. . I REANIMACJA BLUESA OSIAGNĘŁA APOGEUM . https://www.youtube.com/watch?v=Fwfv4ixZD5w JUŻ NA POCZĄTKU LAT 60 POWOLI ZACZĘŁA SIĘ KSZTAŁTOWAĆ LONDYŃSKA KLIKA BLUESOWA SKUPIAJĄCA SIĘ WOKÓŁ GRUPY ,, Christophera Barbera ,, , KTÓRA TO SZUKAŁA GITARZYSTY DO JEGO GRUPY. Christopher Barber , TO ANGIELSKI MUZYK JAZZOWY , PUZONISTA , SAKSOFONISTA , BASISTA I KIEROWNIK ZESPOŁU . W 1949 ROKU ZAŁOŻYŁ PIERWSZĄ WŁASNĄ ORKIESTRĘ. . . CZYŻ TO NIE JEST WSPANIAŁA MUZYKA ???? CHRIS BARBER BAND Ice Cream Down By The Riverside https://www.youtube.com/watch?v=NA0VhsTjKY0 TAK WIĘC , SZUKALI I SZUKALI BARDZO DŁUGO , PONIEWAŻ Christopherowi NIC NIE PRZYCHODZIŁO DO GŁOWY ; NIE INTERESOWAŁ GO ŻADEN PROFESJONALISTA . MENAGER ZNAŁ JEDNAK TAKIEGO JEDNEGO KOLESIA , PANA ,, Alexis’a Kornera ,, , KTÓRY POTRAFIŁ GRAĆ NA GITARZE . SKRZYKNĘLI JESZCZE PARU MUZYKÓW I ZACZELI GRAĆ R & B . W 1962 ROKU ,, Alexis Corner ,, MIAŁ JUŻ JEDNAK SWOJĄ KAPELKĘ I ZACZĄŁ SIĘ BLUES W SENSU STRICTO .. . Alexis Korner - Hey, Good Lookin'. .. https://www.youtube.com/watch?v=qI428LUWoww ALEXIS NIE TYLKO MIAŁ SWOJĄ KAPELKĘ , ALE TAKŻE KLUB ,, The Ealing Club ,, KTÓRY BYŁ SKARBNICĄ WIEDZY DLA MŁODYCH LUDZIKÓW UCZĄCYCH SIĘ GRAĆ BLUESA . TAKICH KLUBÓW W PÓŹNIEJSZYM OKRESIE BYŁO WIĘCEJ . BYŁ WŚRÓD NICH Brian ,, Jones ,, I 19 letni ,, Mick Jagger ,, . DO KLUBU TAKŻE PRZYCHODZIŁ Clapton , KTÓRY JESZCZE WTEDY NIE POTRAFIŁ TAK NAPRAWDĘ GRAĆ . GRALI JEDNAK SOBIE CHŁOPCY , A WIDOWNIA SKŁADAŁA SIĘ CZASAMI ZALEDWIE Z TRZECH LUDZIKÓW . W KLUBIE ZASTĄPIONO WIELKICH MUZYKÓW JAZZU NA NOWE TWARZE MUZYCZNE , TWARZE GRAJĄCE BLUESA LUB R & B I R & R . . . Rolling Stones - Paint It Black https://www.youtube.com/watch?v=u6d8eKvegLI LEVIS BRIAN HOPKINS , TO BRYTYJSKI MUZYK , WOKALISTA I KOMPOZYTOR . WSPÓŁZAŁOŻYCIEL ZESPOŁU ,, The Rolling Stones ,, . JONES BYŁ MULTIINSTRUMENTALISTĄ : GRAŁ NA FORTEPIANIE , HARMONIJCE USTNEJ , KLAWESYNIE , SAKSOFONIE , FLECIE , CYTRZE , OBOJU , KLARNECIE I RÓŻNYCH INSTRUMENTACH PERKUSYJNYCH . MUZYKOWI POŚWIĘCONO FILM ,, Stoned ,, Z 2002 ROKU . BYŁ PRZYJACIELEM JIMIEGO HENDRIKSA , JOHNA LENNONA , BOBA DYLANA . W 1959 ROKU PRZYSZŁO NA ŚWIAT JEGO PIERWSZE DZIECKO , KTÓRE URODZIŁA 14 –LETNIA UCZENNICA Valerine ( nastolatka ) . JONES NIE CHCIAŁ BY DZIECKO SIĘ URODZIŁO , DLATEGO Valerine ZERWAŁA Z NIM , A DZIECKO ODDAŁA DO ADOPSJI . W SIERPNIU 1959 ROKU ROZPOCZĄŁ PRACĘ W LONDYŃSKIM ZAKŁADZIE OPTYCZNYM , ZACZĄŁ BYWAĆ W KLUBACH JAZZOWYCH . NA POCZĄTKU ,, Brian Jones ,, ZAISTNIAŁ NA SCENIE JAZZU TRADYCYJNEGO . PONIEWAŻ MUZYCY GRAJACY JAZZ TEŻ LUBILI BLUESA , DLATEGO Brian WYBRAŁ SIĘ NA KONCERT ZESPOŁU ,, The Keen’s Trand Band ,, Z UDZIAŁEM Z UDZIAŁEM AMERYKAŃSKIGO BLUESOWEGO HARMINIJKARZA ,, Sonny’ego Boya ,,. OD TEGO CZASU POWAŻNIE ZAINTERESOWAŁ SIĘ CHICAGOWSKIM BLUESEM I WKRÓTCE ZACZĄŁ SZUKAĆ PŁYT Sonny’ego . WKRÓTCE POTEM Jones WYBRAŁ SIĘ NA KONCERT DO RATUSZA , GDZIE W CZĘŚCI BLUESOWEJ GRAŁ JEDEN Z PIERWSZYCH BRYTYJSKICH BLUESMENÓW – Alexis Korner . Jones SZYBKO NAWIĄZAŁ KONTAKT Z Kornerem , KUPIŁ SOBIE GITARĘ ELEKTRYCZNĄ Z JEDNĄ PRZYSTAWKĄ , A JAKO WZMACNICZA UŻYWAŁ PRZEROBIONEGO MAGNETOFONU I CAŁY CZAS ĆWICZYŁ NA GITARZE TECHNIKĄ ,, slide ,, SŁUCHAJĄC DOSTĘPNEJ PŁYTY Elmore’a Jamesa . W STYCZNIU 1962 ROKU Jones BĘDĄC W LONDYNIE ZAPRZYJAŹNIŁ SIĘ ,, Paulem Poundem ,, , KTÓRY MIESZKAŁ W OXFORDZIE . Poud , KTÓRY PROWADZIŁ W TYM CZASIE KAPELKĘ BLUESOWĄ ,, Thunder Odin’s Secret ,, , BEZKUTECZNIE NAMAWIAŁ Briana Jonesa , ABY TEN DOŁĄCZYŁ DO JEDGO ZESPOŁU . NIEDŁUGO PÓŹNIEJ Pound ZMIENIŁ NAZWISKO NA Paul Jones I DOŁĄCZYŁ DO GRUPY ,, Manfred Mann ,, , Z KTÓRĄ ZYSKAŁ ŚWIATOWĄ SŁAWĘ . Manfred Mann - Blinded by the Light https://www.youtube.com/watch?v=lcWVL4B-4pI NOCĄ Z 2 LIPCA NA 3 LIPCA Brian Jones ZOSTAŁ ZNALEZIONY MARTWY WE WŁASNYM BASENIE . JEDNA Z HIPOTEZ GŁOSI , ŻE Jones ZOSTAŁ UTOPIONY PRZEZ FRANKA THOROGOODA , ROBOTNIKA MODERNIZUJĄCEGO JEGO POSIADŁOŚĆ . THOROGOOD MIAŁ SIĘ PRZYZNAĆ DO TEGO CZYNU W 1993 ROKU NA ŁOŻU ŚMIERCI .TEJ FERALNEJ NOCY DOM Jonesa ZOSTAŁ CAŁKOWICIE OKRADZIONY Z WYPOSAŻENIA , RÓWNIEŻ ZE WSZYSTKICH PAMIĄTEK , A TAKŻE NAGRAŃ , JAKICH DOKONYWAŁ Z ZESPOŁEM The Rolling Stones ORAZ Z INNYMI WYKONAWCAMI , MIĘDZY INNYMI Z PRYWATNEJ SESJI Z Johnem Lennonem . JEDNO ZDANIE REASUMUJĄCĄCE . LATA 1958 DO 65 , TO REANIMACJA AMERYKAŃSKIEGO BLUESA W EUROPIE NA WYSPACH BRYTYJSKICH W MIEŚCIE LONDYN.. . POWSTAJE BIAŁY BLUES . . . TAKI WIOSENNY BLUESIK BLUESMENÓW - JUŻ DZIADKÓW Z TEGO OKRESU . . . https://www.youtube.com/watch?v=xBat7cNjmpo |
Strona 2 z 2 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |