Ostatnia wizyta: Obecny czas: 10 Maj 2024, 12:39


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 15 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1, 2
Autor Wiadomość
 Temat postu: Re: COŚ. CIEKAWEGO?
PostWysłany: 09 Wrz 2011, 11:28 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15 Lis 2010, 14:10
Posty: 100
Pod artykułem o książce Grunt to bunt autor napisał:

Polecam recenzję Stefana Sękowskiego w najnowszym Gościu NIedzielnym
http://gosc.pl/files/11/09/07/403391_01_GN36_30.jpg


o co chodzi??? wie ktoś ???


Góra
Offline Profil  
 
 Temat postu: Re: COŚ. CIEKAWEGO?
PostWysłany: 09 Wrz 2011, 11:36 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15 Lis 2010, 14:10
Posty: 100
no i polecam fajne zdjęcia
http://muzyka.onet.pl/galerie/album-gen ... -mala.html


Góra
Offline Profil  
 
 Temat postu: Re: COŚ. CIEKAWEGO?
PostWysłany: 20 Wrz 2011, 15:19 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15 Lis 2010, 14:10
Posty: 100
Co myślicie o tym artykule:
http://m.wyborcza.pl/wyborcza/1,105226, ... .html?as=1

dla mnie trochę przegięciowy


Góra
Offline Profil  
 
 Temat postu: Re: COŚ. CIEKAWEGO?
PostWysłany: 06 Mar 2012, 19:13 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03 Mar 2011, 14:39
Posty: 377
Czarne Obrazy Ewa Harabasz - najnowszy cykl obrazów artystki;
Artystka zwraca uwagę na to, że sposób obrazowania w mediach przypomina malarstwo Caravaggia. Zdaniem artystki edytorzy fotografii np. "New York Times'a" poprzez wydobywanie dramaturgii gestów i wydarzeń zbliżają się do kanonów malarstwa barokowego. Bożena Czubak w tekście zamieszczonym w katalogu pisze, że "teatralność jest kluczowym odniesieniem dla prac Harabasz, która, sięgając po prasowe fotografie, pozbawia je ‘efektu rzeczywistości', by pokazać, jak dalece jest on efektem ideologizacji. Jednocześnie, wychwytując puls chrześcijańskiej ikonografii we współczesnym obrazowaniu cierpienia, wydobywa w nim dialektykę sekularyzacji i sakralizacji. (...) Obrazy Harabasz w dużej mierze traktują o widzeniu i władzy spojrzenia, które mniej lub bardziej bezwiednie inscenizuje obrazy cierpienia"
Image
KOBIETA OWŁADNIĘTA EMOCJAMI, MATTAPAN, BOSTON, WRZESIEŃ 2010

Image
GRUZIN Z CIAŁEM KREWNEGO, SIERPIEŃ 2006, 2010

Image
JEDZENIE, LEKI SKOŃCZYŁY SIĘ WCZORAJ, LIPIEC 2006, 201o




Ikony cierpienia:


Image
IKONY CIERPIENIA

Image
IKONY CIERPIENIA

Image
IKONY CIERPIENIA

Przedstawienia ze zdjęć użytych przez artystkę w oczywisty sposób niosą skojarzenia z ikonografią chrześcijańską. Kobiety w chustach, z dziećmi na rękach, opłakujące, w roli przypisanej im wielowiekową tradycją. Cierpiące matki, Marie, Madonny. Paradoksalnie, figury tej ostatniej skłonniśmy upatrywać nawet w postaci młodej muzułmanki.

Image
Harabasz w niemalże ostentacyjny sposób wydobywa tą tendencję do łączenia cierpienia z uświęceniem, otaczając głowy postaci na swoich obrazach nimbem aureoli. Co więcej, na krąg aureoli nakłada niekiedy siatkę i pole celownika. Ofiary przemocy stają się ofiarami w dwójnasób - słowo spust, odnoszące się w równym stopniu do broni i aparatu fotograficznego, odzwierciedla zgodność, która nie sprowadza się tylko do funkcjonowania mechanizmu. Na przemoc fotografowaną nakłada się przemoc obrazów.

Przemoc, która w obrazach Harabasz ustępuje ich nieoczywistości, wpisanych w nie, różnych i nie do końca przystających konwencji ich odbioru. Prasowe zdjęcia, towarzyszące codziennej, pobieżnej lekturze prezentowane są w formie sztuki przeznaczonej do kontemplacji. Sięgając do (fotograficznego) zapisu rzeczywistości, artystka umieszcza sceny swoich przedstawień na płaskim, złotym tle. Za sprawą symbolicznego potencjału złota przenosi je w pozaczasowy, spirytualny wymiar. Złocenia będą kojarzyć się z tradycją ikon, ze znaną, pochodzącej z Polski artystce, ortodoksyjną sztuką Wschodu. Zresztą, postaci na jej obrazach często zwrócone są frontalnie, ze wzrokiem spuszczonym lub skierowanym wprost ku spojrzeniu widza. Ich twarze wyraziście wyłaniają się z jednolicie złotego tła. Twarze postrzegane poprzez obraz i zatracające się w obrazie, jak tysiące innych twarzy dystrybuowanych przez media. Poniekąd jak boskie twarze na świętych obrazach zatracające się w ich kontemplacji.

Również twarze ofiar przekształcone w ikony cierpienia, mimo ich wyrazistości będą zanikać w kontemplacji obrazów. I, może paradoksalnie, ich autorce w postrzeganiu roli obrazu bliżej do ikonoklastów przeciwnych boskim podobiznom, w których upatrywali raczej wymazywania niż uobecniania boskości.

Według Dory Apel, pracom artystki bliższe są późnośredniowieczne malowidła w kościołach chrześcijańskiej Europy. Zarówno w naturalistycznym odwzorowywaniu scen doczesnego życia, jak w zamiłowaniu do złota, uosabiającego sensualizm i spirytualizm sztuki późnego średniowiecza. Sztuki dobrze znanej artystce z jej długoletniej praktyki konserwatorskiej, m.in. przy renowacji fresków i obrazów we wnętrzach kościelnych.

Swoje własne prace prezentuje na pomalowanych na zielono ścianach, przy stonowanym świetle. Inscenizuje przestrzeń ich odbioru nastrojowością, która we wnętrzach kościołów przesycona była tyleż religijną emocjonalnością, co podszyta religijną dydaktyką.

Roztacza wizualny spektakl, w którym obrazy cierpienia stają się częścią spektaklu kultury i jej pułapek

*) Tekst w pierwotnej wersji ukazał się w katalogu wystawy "Ewa Harabasz. Ikony", Galeria Le Guern, Warszawa 2008.
Ewa Harabasz urodziła się i wychowała w Częstochowie; obecnie mieszka i pracuje w Nowym Jorku i Bostonie.
FILM: http://torun24.tv/Kultura-i-sztuka/Ewa- ... asoreligia

_________________
http://gdziebylbog-pytanieowiare.blogspot.com/


Góra
Offline Profil  
 
 Temat postu: Re: COŚ. CIEKAWEGO?
PostWysłany: 29 Mar 2012, 11:57 
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03 Mar 2011, 14:39
Posty: 377
KOLUMBIA ŚWIADECTWO DLA ŚWIATA
- przedwczoraj w nocy w Trójce słuchałam rozmowy z reżyserem tego dokumentalnego filmu Dominikiem Tarczyńskim. Film wbrew oczekiwaniom autora zdobywa liczne nagrody. Autor odstępuił go nieodpłatnie do TV TRWAM i jako dodatek do gazet, które osiągają rekordową sprzedawalność. Mimo, że po premierze filmu, Dominika Tarczyńskiego zwolniono w Telewizji Polskiej , a do radia zapraszany jest w nocy i nie ma żadnej promocji, osiąga wielką oglądalność. OD 30 MARCA BĘDZIE DOŁĄCZONY DO MIESIĘCZNIKA "NOWE PAŃSTWO"
zwiastun:
http://www.youtube.com/watch?v=tuxfmQSUL5s
W tym kraju jest więcej mistyków niż w innym miejscu na ziemi. Objawienia, proroctwa i cuda wpisały się na stałe w pejzaż Kolumbii. Stały się w pewnym sensie jej cechą charakterystyczną, motywem przewodnim. Film Dominika Tarczyńskiego to zbiór niezwykłych świadectw, które przekonują nas o tym, że tam, gdzie jest ogrom zła, niesamowicie silne jest też dobro. Kolumbia – kraj wojny domowej i narkotyków jest w stanie przejść swojego rodzaju nawrócenie. Stało się to za sprawą władz kraju, w tym prezydenta, który mówił o wierze w Boga i modlił się przed podjęciem najważniejszych politycznych decyzji. To on w końcu doprowadził do konsekracji narodu. Film pokazuje, jak w wielu trudnych momentach najskuteczniejszą bronią dla Kolumbijczyków była modlitwa. Pokazuje to wręcz namacalnie. Taka kumulacja cudów i działań Boga na ziemi jest tak zaskakująca, że aż niewiarygodna. Dlatego ten film trzeba po prostu zobaczyć. - Sylwia Krasnodębska

_________________
http://gdziebylbog-pytanieowiare.blogspot.com/


Góra
Offline Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 15 posty(ów) ]  Moderator: puniek Idź do strony Poprzednia  1, 2

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 24 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme created StylerBB.net & intensys.pl