Warsztaty Wpływ kryzysu wiary na życie religijne i osobowość człowieka .- Sympozjum Betania 2013
2013-12-09
WARSZTAT: Wpływ kryzysu wiary na życie religijne i osobowość człowieka .
Warsztat opracowany przez mgr Małgorzatę Pelc - przy współpracy księdza Andrzeja Szpaka, na podstawie własnego doświadczenia duszpasterskiego. Warsztat przeznaczony jest jest nie tylko dla młodzieży, ale dla wszystkich osób będących w kryzysie wiary.
Cele warsztatów :
-Uświadomienie uczestnikom znaczenia wiary w rozwoju osobowości człowieka.
- Zapoznanie uczestników z przyczynami, skutkami oraz różnymi metodami i formami wychodzenia z kryzysu wiary.
- Przygotowanie uczestników do składania świadectwa wiary oraz jej publicznego wyznania.
- Przygotowanie uczestników do osobistego spotkania z Bogiem (Jezusem Chrystusem przez wiarę i nawrócenie.
Przebieg warsztatów :
I. Wstęp (15 minut)
1. Przywitanie się.
2. Zawarcie kontraktu grupowego.
3. Zapoznanie grupy z celami zajęć i organizacją pracy podczas ich realizacji.
II Część zasadnicza
MINI WYKLAD:
Wyjaśnienie przez prowadzącego pojęć: religia i wiara.
Religia :To system wierzeń i praktyk, określający relację jednostki do różnie pojmowanej
Manifestuje się ona wsfery sacrum, w wymiarze doktrynalnym (doktryna, wiara), w czynnościach religijnych (np. kult), w sferze społeczno-organizacyjnej (wspólnota religijna, np. Kościół) i w sferze duchowości indywidualnej (m.in. mistyka).
WIARA :
- WEDŁUG BIBLII : Wiara /(gr.) πίστις, (łac.) fides, (hebr.) aman, batah/ – w chrześcijańskiej refleksji jest poręką tych dóbr, których się spodziewamy, dowodem tych rzeczywistości, których nie widzimy (Hbr 11, 1) oraz ; Rz 5,2; Ef 1,13n). Zdanie to jest powszechnie przyjmowane jako teologiczna definicja wiary. Wiara jest więc posiadaniem i pewnym poznaniem niewidocznych dla oczu ciała rzeczywistości – dziedzictwa które stanie się udziałem wierzących w życiu przyszłym
- Współczesny Katechizm Kościoła Katolickiego-„Wiara jest najpierw osobowym przylgnięciem człowieka do Boga; równocześnie i w sposób nierozdzielny jest ona dobrowolnym uznaniem całej prawdy, którą Bóg objawił.” (KKK 150)
--Święty Tomasz z Akwinu- Wiara jest to sprawność duchowa, mocą której rozpoczyna sie
w nas _życie wieczne, a która czyni nasz umysł przylegającym do tego, co nieoczywiste (STh
2-2 q.4 a.1. Doktrynalny aspekt wiary: Czym innym zdaniem Tomasza jest wiara (fides), a czym innym akty (credere),które z niej wypływają. Otóż_ Akwinata rozróżnia trzy, ściśle shierarchizowane akty wiary.Logicznie pierwszym jest „wierze, że jest Bóg”, nastepnie „wierze Bogu” i wreszcie
„wierze w Boga”. Zauważmy jednak, że psychologicznie akty wiary bardzo często
utożsamiamy z samą wiarą albo z różnymi jej aspektami.
Wyjaśnienie pojęcia : Co to jest kryzys religijny .
ĆWICZENIA :
Ćw.( na forum grupy )Znaczenie wiary w moim życiu.
Zastanówcie się chwilę i niech każdy z Was odpowie na pytanie :
Dlaczego wierzę lub nie wierzę w Boga? ( Motywy wiary). Jakie funkcje pełni wiara w Twoim życiu?
Uczestnicy dzielą się refleksjami na temat swojej wiary . Prowadzący analizuje i uzupełnia wypowiedzi poszczególnych osób.
Ćw. ( na forum grupy )
Prowadzący : Refleksja nad moją wiarą w Boga ( dzieciństwo , okres dojrzewania , okres dojrzałości ). Charakterystyka wiary w różnych etapach życia. Przyczyny moich trudności w wierze.
Prowadzący : Uczestnicy w kole odliczają od jednego do trzech .
-Jedynki w grupie przygotowują się do odpowiedzi na temat : Moja wiara w dzieciństwie - Dwójki : Moja wiara w okresie dojrzewania - Trójki : Moja wiara w okresie dojrzałości
Po upływie czasu wyznaczonego na zastanowienie, uczestnicy w kolejności od 1-3 dzielą się swoimi refleksjami na temat wiary w poszczególnych etapach swojego życia.
Dyskusja na forum grupy . Analiza i podsumowuje wypowiedzi uczestników przez
prowadzącego.
ĆW.( na forum grupy)
Prowadzący : Napiszcie na kartkach pytania , problemy czy wątpliwości na które chcielibyście usłyszeć od innych odpowiedź na temat wiary.
Kartki zbiera jedna osoba i kładzie na krześle stroną zapisana do dołu . Uczestnicy grupy losują po jednej kartce . Kto jest gotowy czyta i odpowiada na wylosowane pytanie Analiza i uzupełnienie wypowiedzi uczestników przez prowadzącego.
Ćw. Prowadzący czyta wiersz ks. Jana Twardowskiego „Wierzę”
Jakie refleksje , uwagi dotyczące wiary w Boga nasuwają Ci się w związku z tym wierszem.
Wierzę
Wierzę w Boga
z miłości do 15 milionów trędowatych
do silnych jak koń dźwigających paki od rana do nocy
do 30 milionów obłąkanych
do ciotek którym włosy wybielały od długiej dobroci
do wpatrujących się tak zawzięcie w krzywdę żeby nie widzieć sensu
do przemilczanych --- śpiących z trąbą archanioła pod poduszką
do dziewczynki bez piątej klepki
do wymyślających krople na serce
do pomordowanych przez białego chrześcijanina
do wyczekującego spowiednika z uszami na obie strony
do oczu schizofrenika
do radujących się z tego powodu że stale otrzymują
i stale muszą oddawać
bo gdybym nie wierzył
osunęliby się w nicość
Uczestnicy przedstawiają swoje poglądy , refleksje , uwagi na temat wiary .
Prowadzący kończy ćwiczenie cytatem ks. Jana Twardowskiego : „ Wierzyć to znaczy ufać kiedy cudów nie ma”
lub :
„Bez wiary potykamy się o źdźbło słomy, z wiarą przenosimy góry”. - Soren Aabye Kierkegaard
lub jakimś cytatem z Biblii: Wszystko jest możliwe dla wierzącego
(Mk. 9,23)
- Pamiętaj o Nim na wszystkich swoich drogach, a On prostować będzie twoje ścieżki (Przypowieści Salomona 3,6)
- Ja, Pan, twój lekarz (Druga Księga Mojżeszowa 15.26)
Część II. Wpływ kryzysu wiary na osobowość człowieka .
Krótkie wprowadzenie w tematykę kryzysu wiary. Podanie definicji : Co to jest kryzys wiary .
Ćw. (ćwiczenie w kręgu)
Prowadzący: Sięgnij pamięcią wstecz i przypomnij sobie przeżyty przez siebie kryzys wiary.
- Co wtedy czułeś? Opisz swoje uczucia
- Co myślałeś?
- Jak się zachowywałeś ?
- W jaki sposób udało Ci się wyjść z kryzysu wiary ?
Uczestnicy prezentują swoje przemyślenia na forum grupy Analiza i uzupełnienie przez prowadzącego wypowiedzi uczestników pod kątem religijnym
Ćw.( w grupach)
Prowadzący : Uczestnicy dzielą się na trzy grupy . Każda z grup otrzymuje arkusz papieru, na który będzie zapisywać odpowiedzi związane z podanym tematem.
-I grupa : Jakie są przyczyny kryzysu wiary w życiu człowieka ?
- II grupa: Skutki kryzysu wiary ( pozytywne ,negatywne )
- III grupa : Różne metody i formy wychodzenia z kryzysu wiary.
Uczestnicy poszczególnych grup otrzymują arkusz papieru, na którym będą zapisywać odpowiedzi związane z podanym tematem. . Po upływie 15 - 20 min. przedstawiciel każdej grupy prezentuje wspólnie opracowaną tematykę na forum grupy.
Prowadzący analizuje i uzupełnia wypowiedzi uczestników poszczególnych grup .
Ćw. ( w grupie )
Prowadzący : Zastanów się i uzasadnij swoją wypowiedź. Każdy z uczestników przedstawia swoje poglądy , refleksje , opinie lub konkretne przykłady na temat :
- Czy kryzys wiary to kryzys osobowości?
Uczestnicy przedstawiają swoje poglądy , refleksje , uwagi, opinie, konkretne przykłady związane z podanym tematem.
Prowadzący analizuje i uzupełnia wypowiedzi uczestników.
Ćw. (w grupie) Dialog międzyreligijny a kryzys osobowości.
Prowadzący: Zastanów się i uzasadnij swoją wypowiedź na temat :
- Czy dialog międzyreligijny może pomóc człowiekowi w wyjściu z kryzysu religijnego? Pozytywny i negatywny wpływ dialogu międzyreligijnego na wiarę człowieka w Boga. (podaj konkretne przykłady)
Uczestnicy przedstawiają swoje poglądy , refleksje , uwagi, opinie, konkretne przykłady związane z podanym tematem. Prowadzący analizuje i uzupełnia i wyciąga wnioski z wypowiedzi uczestników.
Ćw. ( w grupach )
Nawrócenie jako sposób wychodzenia z kryzysu wiary
Prowadzący podaje tematy do opracowania w grupach :
- I grupa: Typowe trudności w nawróceniu
- I grupa : Kryteria nawrócenia ( Co jest sprawdzianem nawrócenia trwałego i zgodnego z duchem Ewangelii?)
- III grupa: Owoce (symptomy) nawrócenia . Pojednanie się z Bogiem , pojednanie się ze sobą, pojednanie się z drugim człowiekiem.
Uczestnicy dzielą się na trzy grupy . Każda z grup otrzymuje arkusz papieru, na którym będzie zapisywać odpowiedzi związane z podanym tematem. Po upływie 15- 20 min. przedstawiciel każdej grupy prezentuje wspólnie opracowaną tematykę na forum grupy. Prowadzący analizuje i uzupełnia wypowiedzi uczestników, wyciąga wnioski.
Ćw. Psychodrama
Prowadzący prezentuje 5 dowodów Tomasza z Akwinu na istnienie Boga . 1) "z ruchu" (jeżeli świat jest w ruchu, musi istnieć Pierwszy Poruszyciel),
2) "z niesamoistności świata" (nic nie istnieje samo z siebie, musi więc istnieć jakiś Byt samoistny),
3) "z przypadkowości rzeczy" (jeżeli wszystko jest przypadkowe, musi być Istota konieczna),
4) "z różnic w doskonałości" (w hierarchii doskonałości jest Istota Najdoskonalsza),
5) "z celowości przyrody" (Bóg ustanawia cele). Wg Tomasza z Akwinu Bóg jest czystym aktem istnienia, świat został stworzony z niczego (ex nihilo), wprost przez Boga, aktem Jego woli i ma budowę hierarchiczną.
Prowadzący :Dwie osoby zgłaszają się na ochotnika .Jedna wystąpi w roli osoby niewierzącej lub będącej w kryzysie religijnym. Przedstawia swój problem związany z wiarą i jej utratą. Druga osoba odgrywa rolę wierzącej. Ponadto otrzymuje kartkę , na której są podane dowody wiary Tomasza z Akwinu. Przy użyciu własnych argumentów oraz dowodów na istnienie Boga zaczerpniętych od Tomasza z Akwinu, stara się rozwiązać problem i pomóc w wyjściu z kryzysu religijnego osobie wątpiącej w Boga.
Grupa obserwuje przebieg psychodramy . Po jej zakończeniu uczestnicy psychodramy oraz pozostałe osoby z grupy dzielą się swoimi uwagami, spostrzeżeniami i refleksjami na temat dialogu.
Prowadzący analizuje i uzupełnia wypowiedzi pod kątem religijnym, wysuwa wnioski do przemyślenia dla uczestników grupy.
Ćw. ( na forum grupy ) Nauka składania świadectwa doświadczenia wiary w Boga .
Prowadzący : Proszę kilku ochotników do złożenia świadectwa wiary w Boga. „Wyznaj ustami to w co mocno wierzysz sercem” .
Proszę pozostałych uczestników grupy o zastanowienie się nad poprawnością składanych świadectw (uwzględnienie wszystkich elementów niezbędnych w konstruowaniu świadectwa)
Po złożeniu świadectw pozostali uczestnicy grupy analizują zachowanie , wypowiedzi osób składających świadectwa oraz podają swoje uwagi, spostrzeżenia , refleksje . Podkreślają co im się podobało lub nie podobało w wypowiedziach osób składających świadectwa.
Prowadzący analizuje i uzupełnia wypowiedzi uczestników . Zwraca uwagę na poprawność składanych świadectw
Ćw. ( w grupie) Zewnętrzne i wewnętrzne znaki wiary.
Prowadzący : Zewnętrznym i wewnętrznym znakiem ,który ukazuje naszą wiarę i osobistą decyzję nawrócenia się ku Bogu, może być np. złożenie naszych grzechów ( śmieci) obok krzyża Jezusa Chrystusa. (rachunek sumienia)Ćwiczenie przygotowujące do sakramentu spowiedzi i pokuty.
Każdy z Was na kartce papieru napisze grzechy ( śmieci) , z których chce się wyzwolić i złoży je u stóp krzyża. Następnie zapalimy świecę, która symbolizuje zbawczą i oczyszczającą krew Chrystusa i spalimy nasze duchowe śmieci )
Uczestnicy otrzymują kartki , na których piszą swoje grzechy ( śmieci), później składają u stóp krzyża i na znak prowadzącego przygotowują zapaloną świecę umieszczając ją w metalowej misce, wrzucając do niej swoje grzechy (śmieci). Prowadzący spala wszystkie kartki. Po zakończeniu uczestnicy siadają w kręgu i mówią o swoich przeżyciach, refleksjach związanych z tym wydarzeniem, podjętych decyzjach zmiany zachowań, wymieniają inne zewnętrzne lub wewnętrzne oznaki swojej wiary. Prowadzący obserwuje . analizuje i podsumowuje wypowiedzi uczestników.
Ćw. ( na forum grupy) Nauka piosenki religijnej
Prowadzący rozdaje uczestnikom grupy tekst piosenki religijnej ,śpiewanej przez ks. bp Antoniego Długosza i Krzysztofa Krawczyka ” Europo nie możesz żyć bez Boga”. Nauka słów i melodii.
” Europo nie możesz żyć bez Boga”.
muzyka: Robert Kalicki
słowa: Andrzej Kosmala
O czym tu dumać na brukselskim bruku,
kiedy rozbrzmiewa tyle fałszywych nut
i kiedy wśród fajerwerków huku
tak wielu chce zapomnieć słowo „Bóg”.
Europo, kiedy znów przyjęłaś nas
pod swój dawno zbudowany dach
i odnawiasz swoje mury dziś,
nie zapominaj, gdzie fundament ich...
Europo, nie możesz żyć bez Boga,
nie uciekaj dziś od prawdy prostych słów,
zapisz je w sercu i zachowaj w duszy,
bo Bóg jest drogą, którą warto iść.
„Bez serc, bez ducha to szkieletów ludy” -
powraca dzisiaj echo poety słów,
bez Boga w sercu i bez Boga w duszy
tak trudno będzie znaleźć mocny grunt.
Na opoce zbudowany jest twój dom,
Europo, rodziną silna bądź,
są wartości, których trzeba strzec,
by idąc do przodu, wiedzieć skąd i gdzie.
Europo, nie możesz żyć bez Boga,
nie uciekaj dziś od prawdy prostych słów,
zapisz je w sercu i zachowaj w duszy,
bo Bóg jest drogą, którą warto iść.
Europo, nie możesz żyć bez Boga,
tak jak prosił kiedyś Ojciec Święty nasz,
my, Twoje dzieci, powtarzamy dzisiaj:
nie lękajcie się, otwórzcie Chrystusowi drzwi.
Prowadzący: Jakie refleksje budzą w Tobie słowa Tej piosenki.
Uczestnicy dzielą się swoimi refleksjami oraz emocjami związanymi z tą piosenką.
Muzyka i tekst piosenki
http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&ved=0CDAQtwIwAQ&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DIYLRjD6rrUQ&ei=YxVMUqa9MMXNswbHvoCYBQ&usg=AFQjCNEbL933GK3U0wyf9-XvqvBE7IW1wg&bvm=bv.53371865,d.Yms
II wariant ćwiczenia : Wspólne układanie tekstu piosenki na temat wiary do znanej wszystkim melodii.
Prowadzący : Ułóżmy wspólnie tekst do piosenki religijnej na temat wiary do znanej przez wszystkich melodii. Wspólne odśpiewanie pieśni.
Ćw.( w grupie ): Wyznanie wiary w Boga.
Prowadzący : Wszyscy razem wyznajmy swoją wiarę w Boga.
Wybierzmy jakiś znak , symbol, postawę , gest, słowa, zdania, które pozwolą nam wspólnie na wyznanie swojej wiary.
Uczestnicy podają swoje propozycje , jedna z osób zapisuje podane słowa lub zdania na kartce. Uczestnicy wspólnie podejmują decyzję co do sposobu wyznania swojej wiary. Prowadzący odczytuje tekst. Uczestnicy odpowiadają : Wierzę
Uczestnicy podają swoje refleksje związane z osobistym wyznaniem wiary. Prowadzący analizuje i podsumowuje wyznanie wiary przez uczestników grupy.
Na koniec prowadzący rozpoczyna z uczestnikami spotkania śpiewać pieśń religijną:
Jezus zwyciężył, to wykonało się a d
Szatan pokonany, Jezus złamał śmierci moc G C
Jezus jest Panem, o Alleluja a d
Po wieczne czasy Królem Królów jest E a
Jezus jest Panem x4 a d G (C) E
Tylko Jezus jest Panem x2 a d
On jest Panem ziemi tej E a
Alleluja Alleluja..
Ćw. . PODSUMOWANIE WARSZTATÓW
Czego nowego dowiedzieliście się na temat wiary i kryzysu religijnego . Co z warsztatów przyda się Wam w życiu?
2013-12-18 11:32