Jesteś tutaj: Strona główna / STRYSZEK MUZYCZNY I lata 50-te STRACH I NIENAWIŚĆ.

STRYSZEK MUZYCZNY I lata 50-te STRACH I NIENAWIŚĆ.

2013-11-22

 


ROK 1956 .
STRACH I NIENAWIŚĆ.
ROK 1956 W USA DLA MŁODEGO POKOLENIA BYŁ JAKBY DALSZYM CIĄGIEM DEPRESJI PO OKRESIE POWOJENNYM . W TYCH CZASACH BARDZO MŁODZI LUDZIE ZACZĘLI BYĆ GENERALNIE W KONFLIKCIE ZE SWOIMI NAUCZYCIELAMI , RODZICAMI ,  RZĄDEM – Z WIĘKSZĄ CZĘŚCIĄ SPOŁECZEŃSTWA . DLA NICH RODZICE , KTÓRZY ICH WYCHOWYWALI BYLI JAKBY Z INNEJ PLANETY . OSKARŻANO ICH O TO , ŻE PRZYCZYNILI SIĘ DO ŚMIERCI OGROMNEJ LICZBY OSÓB NA WOJNIE NIE ANALIZUJĄC JEDNAK JEJ PRZYCZYNY, ŻE WYNALEŹLI BOMBĘ ATOMOWĄ I BYLI WINNI CAŁEGO ZŁA TEGO ŚWIATA . W POLSCE BYŁ TWARDY NARZUCONY KOMUNIZM I NIE MOŻNA BYŁO NIC POWIEDZIEĆ CO ODBIEGAŁO OD ISTNIEJĄCYCH ZASAD CZY NORM POSTĘPOWANIA . ZA INNE POGLĄDY MIAŁO SIĘ DO CZYNIENIA Z SB (służba bezpieczeństwa ) I KOŃCZYŁO SIĘ TO WIĘZIENIEM LUB ŚMIERCIĄ , A MUZYKA NATOMIAST BYŁA NA SZARYM KOŃCU KULTURY SPOŁECZNEJ . PO WOJNIE DUŻĄ POPULARNOŚCIĄ CIESZYŁY SIĘ PIOSENKI MIECZYSŁAWA FOGA NP. Jesienne róże ,Piosenka o warszawie , Szkoda twoich łez itd. . 

http://www.youtube.com/watch?v=79Lq9NRhS5k

ARTYSTA ZDOBYŁ SŁAWĘ JESZCZE PRZED DRUGĄ WOJNĄ ŚWIATOWĄ . ZWYCIĘŻYŁ W OGÓLNOPOLSKIM PLEBISCYCIE SŁUCHACZY POLSKIEGO RADIA . PŁYTY Z JEGO NAGRANIAMI OSIĄGNĘŁY NAKŁAD 25 MLN. EGRZEMPLARZY. CIESZYŁY SIĘ UZNANIEM TEŻ PRZEBOJE MARII KOTERBSKIEJ (karuzela ,parasolki ,serduszko puka w rytmie cza-cza ), SŁAWY PRZYBYLSKIEJ I IRENY SANTOR .

http://www.youtube.com/watch?v=nNrT9ys6-EU

PO DRUGIEJ STRONIE ATLANTYKU W USA SPOŁECZEŃSTWO DOPIERO CO PODNOSIŁO SIĘ PO ZBIOROWEJ PARANOI ZIMNEJ WOJNY . MŁODZI LUDZIE MIELI JUŻ DOŚWIADCZENIA Z CZASÓW JOSEPA MCCARTHY’EGO , KTÓRY PRZESZEDŁ DO HISTORII JAKO INICJATOR KAMPANI OSKARŻEŃ MIN. W SHOW BUSINESSIE O DZIAŁALNOŚĆ KOMUNISTYCZNĄ . WIĘKSZOŚĆ MŁODZIEŻY ODRZUCAŁA TAKŻE RODZICÓW I ICH WARTOŚCI , ODRZUCALI ZASTANY PORZĄDEK ŚWIATA , ZAPRAGNĘLI CZEGOŚ , CO MOGLIBY NAZWAĆ CZYMŚ WŁASNYM , CZEGOŚ CO MOGŁO BYĆ ZUPEŁNIE  INNE I DALEKIE OD ŚWIATA JAKI PREFEROWALI ICH RODZICE .TYM WŁAŚNIE BYŁA ICH MUZYKA TWORZONA PRZEZ NASTOLATKÓW DLA NASTOLATKÓW . RÓWNOCZEŚNIE MŁODE POKOLENIE ODKRYŁO SIŁĘ  RYTMU , ZACZĘŁO DO NICH DOCIERAĆ , ŻE TO BYŁA MUZYKA DLA PRZYJEMNOŚCI , ŻE TO BYŁA MUZYKA INSTYNKTU , MUZYKA , KTÓRA NIE WYMAGAŁA NAUKI I DOSKONALENIA . PRZESZŁOŚCIĄ BYŁY BIG BANDY , KTÓRE BRZMIAŁY NIJAKO , NIE MIAŁY WERWY . PRZESZŁOŚCIĄ BYŁ TEŻ JAZZ , KTÓRY BYŁ DLA INTELIGENTÓW I STUDENCIKÓW .TA NOWA MUZYKA , KTÓRĄ OKREŚLANO ,, rock & roll ,, . BYŁA TO PODSTAWOWA FORMA LEŻĄCA U FUNDAMENTÓW WSZYSTKICH STYLÓW ROCKOWYCH . SAM TERMIN  rock 'n' roll ZOSTAŁ ZACZERPNIĘTY BEZPOŚREDNIO Z TRADYCJI BLUESA . WYWODZI SIĘ Z UPROSZCZONEGO I ZREDUKOWANEGO DO TRZECH LUB CZTERECH AKORDÓW SCHEMATU BLUESOWEGO GRANEGO W SZYBKIM TĘMPIE PRZY POMOCY ZELEKTRYFIKOWANYCH INSTRUMENTÓW . DODATKOWO OBEJMUJE WPŁYWY RHYTHM AND BLUESA , COUNTRY I TRADYCYJNEGO JAZZU . PO RAZ PIERWSZY TERMIN TEN W ZNACZENIU STYLU MUZYCZNEGO ZOSTAŁ UŻYTY PRZEZ ALANA FREEDA W 1951 ROKU . ALAN FREED BYŁ TEŻ ODPOWIEDZIALNY ZA ORGANIZACJĘ KILKU PIERWSZYCH ROCKANDROLOWYCH KONCERTÓW . ZMARŁ W WIEKU 43 LAT NA PRZEWLEKŁĄ NIEWYDOLNOŚĆ NEREK I MARSKOŚĆ WĄTROBY , CO BYŁO NASTĘPSTWEM ALKOHOLIZMU ..
ŹRÓDŁA RÓŻNIE PODAJĄ DATĘ POWSTANIA PIERWSZEGO ROCKOWEGO NAGRANIA . NIEZALEŻNIE OD TEGO , LATA 50 BYŁY DEKADĄ , KTÓRA WYNIOSŁA NA SZCZYT MUZYKĘ rock & rollową . PIERWSZY RAZ ZOSTAŁ UŻYTY W PIOSENCE  trxie smith .  
http://www.youtube.com/watch?v=PvzmBA91P3c
KWESTIA DYSKRYMINACJI RASOWEJ BYŁA WIDOCZNA W USA DUŻO WCZEŚNIEJ , A MUZYKA  rock & rollowa PRZECIWSTAWIAŁA SIĘ TEMU PODZIAŁOWI . ROCK NOTOWAŁ WZROST POPULARNOŚCI Z DNIA NA DZIEŃ . DOSTRZEGALNY BYŁ ZNACZĄCY WPŁYW NA CAŁYM ŚWIECIE , NAWET W POLSCE GDZIE POJAWILI SIĘ BEATNICY GNĘBIENI PRZEZ SPOŁECZEŃSTWO I SYSTEM . SŁOWA PIOSENEK  rock & rollowych  BYŁY DUŻO BARDZIEJ SUGESTYWNE SPOŁECZNIE , NIŻ MIAŁO TO MIEJSCE W INNYCH GATUNKACH . MUZYKA MOTYWOWAŁA MAŁOLATÓW (napiszemy grzeczniej ; nastolatków ) DO BUNTOWANIA SIĘ PRZECIWKO TRADYCYJNYM ZWYCZAJĄ . BYŁA ONA BEZPOŚREDNIM SPRZECIWEM WOBEC WSPÓLNEGO PUNKTU WIDZENIA RODZICÓW , ŻE DZIECI POWINNY BYĆ WIDZIANE I NIE BYĆ SŁYSZANE . TA rock & rollowa POSTAWA URAZIŁA NIEKTÓRYCH RODZICÓW I SPOWODOWAŁA , ŻE POSTRZEGALI MUZYKĘ JAKO COŚ GROŹNEGO . KULTURA HOLLYWOOD WYKORZYSTAŁA TĘ LUKĘ MIEDZY POKOLENIAMI I UCHWYCIŁA IDEĘ MUZYKI rock & rolowej . INTERESOWAŁA NASTOLATKÓW , JEDNOCZEŚNIE SZOKUJĄC RODZICÓW . PREKURSORAMI TEGO NOWEGU NURTU W MUZYCE BYLI : Elvis Presley, Bo Diddley, Ritchie Valens, Chuck Berry, Little Richard, Jerry Lee Lewis, Carl Perkins, Buddy Holly i Eddie Cochran. MUZYKA TA BYŁA MUZYKĄ MURZYNÓW , CZASAMI Z PRZYGNĘBIAJĄCYMI SŁOWAMI , KTÓRĄ MŁODZI LUDZIE TWORZYLI , BYŁA TO JEDNAK MUZA CIAŁA , KTÓRA MOTYWOWAŁA DO TAŃCA , DO WYŻYWANIA SIĘ I UCIECZKI OD SZAROŚCI ŻYCIA . TWORZYLI , PONIEWAŻ NIE MOGLI SOBIE ZNALEŹĆ MIEJSCA W TEJ RZECZYWISTOŚCI .TA SYTUACJA ZOSTAŁA PRZEDSTAWIONA BARDZO DOBRZE W FILMIE ,,szkolna dżungla ,, ,KTÓRY STAŁ SIĘ JAKBY POCZĄTKIEM WIELKIEJ REWOLUCJI KULTURALNEJ W MUZYCE ,WŁAŚCIWIE KONKULURY . KONKULTURA WŚRÓD MŁODZIEŻY ISTNIAŁA JUŻ OD POCZĄTKU LAT 50 JAKO ,, Beat Generation (beatnicy, bitnicy; inna nazwa: Renesans z San Francisco) ,, . BYŁ TO NIEFORMALNY RUCH LITERACKO – KULTUROWY , PROPAGUJĄCY IDEE ANARCHISTYCZNEGO INDYWIDUALIZMU , NONKONFORMIZMU I SWOBODY TWÓRCZEJ . NAZWA POCHODZI OD ANGIELSKIEGO SŁOWA ,,beat ,,.JAKO PRZYMIOTNIK , SŁOWO TO JEST ZWIĄZANE ZE ,,zmęczeniem ,, I ,,przegraniem ,,. MA JEDNAK POWIĄZANIA MUZYCZNE , SZCZEGÓLNIE PODKREŚLANE W POWIEŚCI JACKA KEROUACA ,,W drodze,,.                                                                    „Rozgoryczenie, wzajemnie obwinianie się, rady, moralność, smutek – wszystko to było za nim, a przed nim – obdarta i ekstatyczna radość samego istnienia.” *„W drodze”, powieść Jacka Kerouaca, opisująca siedmioletnie przenoszenie się z jednego końca Stanów na drugi, napisana w trzy tygodnie w pisarskim transie, którego nieprzerywalność miały zapewnić narkotyki, na kilkudziesięciometrowej rolce papieru posklejanej taśmą (żeby autor nie wybił się z toku pisania podczas zmiany kartek w maszynie do pisania) nie tylko stała się sztandarowym dziełem bitników, ale w pewien sposób odmieniła moje życie. Może to nieco górnolotne, naiwne, a może trochę ryzykowne stwierdzenie, ale trudno, tak właśnie czuję. Trudno mówić o fabule powieści – bohaterowie podróżują po kraju, zatrzymują się u znajomych, najmują się do różnych prac, by po jakimś czasie ponownie ruszyć w drogę, zawierają przypadkowe znajomości, uprawiają seks, piją i palą – nie ona jest najważniejsza. I choć jedni mogą uznać takie życie za niepoważne, niedojrzałe i nieodpowiedzialne, mnie ono w pewnym stopniu urzekło. I nawet nie sam fakt, że ten swobodny tryb życia wyrósł z buntu przeciwko hipokryzji konformistycznego społeczeństwa Ameryki lat 50-tych i jego zakłamania najbardziej do mnie przemawia, ale właśnie owa „ekstatyczna radość samego istnienia” widoczna na kartach powieści i podejście do ludzi głównego bohatera:„[…] jedynymi ludźmi są dla mnie ci szaleni, ogarnięci szaleństwem życia, szaleństwem rozmowy, szaloną chęcią wybawienia, pragnący wszystkiego naraz w tym samym czasie, którzy nigdy nie ziewają, nie wypowiadają oklepanych frazesów, ale płoną, płoną, płoną […]” **“[…] the only people for me are the mad ones, the ones who are mad to live, mad to talk, mad to be saved, desirous of everything at the same time, the ones who never yawn or say a commonplace thing, but burn, burn burn […]”**Dzięki tym szaleńcom życie nabiera innego smaku, staje się przygodą. Bo ile można wytrzymać z wiecznie niezadowolonym, narzekającym na wszystko znudzonym i pozbawionym jakiejkolwiek chęci życia malkontentem? I choć na razie nie planuję wyruszyć w drogę ani buntować się przed czymkolwiek, to jak najbardziej chcę czuć dziką radość życia i dzielić ją z innymi ogarniętymi szałem życia ludźmi. Gorąco polecam. Najlepiej w oryginale, niestety, nie wierzę, aby nawet genialny tłumacz był w stanie oddać niesamowitą atmosferę tej książki.

FILM ,,szkolna dżungla ,, To opowieść o nauczycielu, który samotnie boryka się z niedoskonałościami nowojorskiego systemu oświatowego. Prekursorski dramat, który stanowił inspirację dla większości filmów pedagogicznych.  Richard Dadier (Glenn Ford) jest młodym nauczycielem, przepełnionym idealizmem i wiarą w człowieka. Podejmuje pracę w szkole zawodowej mieszczącej się na przedmieściach Nowego Jorku. Zostaje wychowawcą jednej z klas, w której prowodyrem jest agresywny i impertynencki Artie West (Vic Morrow). 
W obliczu otwartego buntu uczniów, Dadier podejmuje działania, które mają ukrócić panoszącą się agresję i niesubordynację. Jednak próby kompromisu nie przynoszą rezultatu. Wkrótce Dadier zostaje ciężko pobity, gdy stanie w obronie napastowanej nauczycielki. 
Nauczyciel przygnębiony porażkami zaczyna rozważać możliwość rezygnacji z posady. Wie jednak, że oznaczałoby to zwycięstwo Westa i jego bandy. Wspierany przez żonę Anne (Anne Francis), Dadier postanawia raz jeszcze otwarcie przeciwstawić się swym przeciwnikom.

JEDNAK NIE SAM FILM WZBUDZIŁ KONTROWERSJE , ALE WŁAŚNIE MUZYKA , KTÓRA LECIAŁA W CZOŁÓWCE , CZYLI UTWOREK BILLEGO HALEY’A ,, Rock Around The Clock,, 

http://www.youtube.com/watch?v=F5fsqYctXgM .

CHOCIAŻ TEN KAWAŁEK NIE BYŁ JAKIMŚ PRZEŁOMEM MUZYCZNYM , TO JEDNAK STAŁ SIĘ SYMBOLEM NIEZALEŻNOŚCI , DLA KTÓREGO MUZYKA STANOWIŁA PODKŁAD . ROCK & ROLL RUSZAŁ MŁODYCH FIZYCZNIE I KAŻDY Z MŁODYCH LUDZI CHCIAŁ GO GRAĆ ; TO TAK , JAK DZISIAJ JEST Z RAPEM .TEN KAWAŁEK ZOSTAŁ NAPISANY SPECJALNIE DLA HALLEY’A I BYŁ W PIERWSZEJ DWUDZIESTCE NA LIŚCIE PRZEBOJÓW , A GDY SIĘ STAŁ MOTYWEM W TYM FILMIE , PIOSENKA BYŁA JUŻ NA PIERWSZYM MIEJSCU LISTY PRZEBOJÓW PRZEZ PIĘĆ TYGODNI I STAŁA SIĘ ISTNYM SZALEŃSTWEM MŁODYCH LUDZI . NASTĄPIŁ WRESZCIE PRZEŁOM I ROCK & ROLL STAŁ SIĘ WŁASNOŚCIĄ NASTOLATKÓW , A DLA STARSZEGO POKOLENIA BYŁ TO JUŻ PROBLEM SPOŁECZNY , NAWET OKREŚLANO GO PROBLEMEM PATOLOGICZNYM I NIEETYCZNYM . MÓWIONO TEŻ , ŻE TO JEST PROBLEM MŁODOŚCI (skąd ja to znam ? ), ŻE MŁODZI LUDZIE ZACHOWUJĄ SIĘ W SPOSÓB NIEZRÓWNOWAŻONY , PRÓBUJĄ SIĘ WYZWOLIĆ ZA POŚREDNICTWEM MUZYKI Z NIEWOLI , NIE WIEDZĄC CZYM TA NIEWOLA JEST . CHCIELI UCIEC OD ŚWIATA W KTÓRYM ŻYLI I MIEĆ WIĘCEJ SWOBODY ,WOLNOŚCI , TAŃCZYĆ NA ULICY DO UPADŁEGO . JEST PODOBIEŃSTWO Z DZISIEJSZYM DISCO POLO W POLSCE , LECZ JEST TO ŻENADA , DLA MNIE ŻENADA MUZYCZNA I KULTUROWA . POWOLI ZACZĘTO AKCEPTOWAĆ TO ZJAWISKO , KTÓRE NAWET BARDZO SZYBKO DOTARŁO NAWET DO AUSTRALII , A STOLICA SYDNEY PODDAŁA SIĘ TEMU SZALEŃSTWU . W POLSCE BYŁ CAŁKOWITY ZAKAZ SŁUCHANIA TEGO TYPU MUZYKI . W ZACHOWANIU MŁODYCH LUDZI W TAMTYM OKRESIE BYŁA NIESPOŻYTKOWANA ENERGIA , A MUZYKA POWODOWAŁA WYZWOLENIE TEJ ENERGII W TAŃCU I SŁUCHANIU JEJ. NOWA MUZYKA ZDOBYWAŁA CORAZ WIĘCEJ SWOICH WYZNAWCÓW. JEDEN Z NAJLEPSZYCH ŚWIATOWYCH BLUESMENÓW E.CLAPTON W SWOIM WYWIADZIE MÓWIŁ , ŻE GDY MIAŁ 14 LAT ,TO ZAMYKAŁ SIĘ Z KOLEGAMI W SALONIE RODZICÓW NA KLUCZ , WYCIĄGALI PŁYTĘ I SŁUCHALI . MIELI POCZUCIE , ŻE SŁUCHAJĄC TĄ MUZYKĘ , ROBIĄ COŚ ZABRONIONEGO ,COŚ NA GRANICY ŁAMANIA PRAWA .TĄ MUZYKĘ CECHOWAŁA JEDNAK CZYSTA DYNAMIKA I ZAŁAPALI JĄ PÓŹNIEJSI WSZYSCY TWÓRCY MUZYCZNI . ROCK & ROLL ZACZĄŁ BYĆ OBRAŹLIWY DLA WIELU OSÓB , KTÓRE TWIERDZIŁY , ŻE NIE TYLKO WYWOŁUJE ZAMIESZKI SPOŁECZNE , ALE TAKŻE POŚREDNIO ZACHĘCA DO SEKSU.TO BYŁO JAKBY SKOCZENIE DO ŁÓŻKA I KOŁYSANIE SIĘ TAM I … POJAWIA SIĘ PRZYSZŁY KRÓL - ELVIS PRESLEY. W CZASIE SWOICH WYSTĘPÓW ELVIS PRESLEY, CZY TEGO CHCIAŁ CZY TEŻ NIE , WYWOŁYWAŁ EUFORIĘ U NIEKTÓRYCH FANÓW . GDY ZAPROSZONO GO PROGRAMU TELEWIZYJNEGO W 1956 ROKU , JEGO CHARAKTERYSTYCZNE RUCHY CAŁYM CIAŁEM WYWOŁAŁY SKANDAL W ŚRODKOWEJ AMERYCE , A FRANK SINATRA NAZWAŁ GO ZJEŁCZAŁYM AFRODYZJAKIEM . ZACZĘŁA SIĘ W TELEWIZJI KAMPANIA PRZECIWKO ROCK & ROLL , CHCIANO ZMIESZAĆ Z BŁOTEM NOWE MUZYCZNE SZALEŃSTWO . KRTYKOWANO PŁYTY , ŻE ZAWIERAJĄ SPROŚNE SŁOWA I PIOSENKI LECZ ,, ni jak ,, TO SIĘ MA DO DZISIEJSZYCH , NAPRAWDĘ WULGARNYCH SŁÓW W POLSKIM HIP HOPIE. WSZYSTKO JEDNAK USTAŁO , GDY WYTWÓRNIE ZACZĘŁY ZARABIAĆ NA MUZYCE ROCK &  ROLL . W 1956 ROKU ROCK & ROLL STAŁ SIĘ SYMBOLEM ZWYCIĘSTWA KONKULTURY I KULTURY CZARNYCH NAD KULTURĄ BIAŁYCH.

http://www.youtube.com/watch?v=tpzV_0l5ILI

puniek

Puniek

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

do góry tworzenie stron internetowych