Jesteś tutaj: Strona główna / Stryszek MuzycznyGADAJĄCE BĘBNY I RHYTHM & BLUES .II

Stryszek MuzycznyGADAJĄCE BĘBNY I RHYTHM & BLUES .II

2013-11-23


http://www.youtube.com/watch?v=DKsT9FHeKqQ

CZĘŚĆ DRUGA.
GADAJĄCE BĘBNY I RHYTHM & BLUES .

ROCK& ROLL O KTÓRYM PISAŁEM W PIERWSZEJ CZĘŚCI BYŁ POCZĄTKIEM KONSTRUKTYWNEJ REWOLUCJI W MUZYCE PO DRUGIEJ WOJNIE ŚWIATOWEJ , LECZ JEGO KORZENIE , TAK JAK I CAŁEJ MUZYKI ROZRYWKOWEJ ZNAJDOWAŁY SIĘ W AFRYCE , GDZIE LUDZIE RODZILI SIĘ JUŻ Z POCZUCIEM RYTMU . JAK NA TO NIE PATRZĄC , MUZYKA ROZRYWKOWA  ZACZĘŁA SIĘ W AFRYCE , A WIĘC TRZEBA SIĘ COFNĄĆ AŻ O 100LAT , GDZIE NA TYM KONTYNENCIE PANOWAŁ GŁÓD I CHOROBY ORAZ WOJNY PLEMIENNE ; ROZWIJAŁO SIĘ TAKŻE NIEWOLNICTWO . LUDZIE ZAWSZE COŚ W ŻYCIU POSZUKIWALI , A WIĘCTAK , JAK I TERAZ , TAK I STO LAT TEMU BYŁO PODONIE . POSZUKIWALI W KRAJACH , KTÓRE DLA CYWILIZACJI BYŁY DZIEWICZE , A WIĘC W AFRYCE . SŁYSZELI TAM NIESAMOWITE RYTMY WYBIJANE NE NA BĘBNACH , DZIKIE RYTMY KTÓRYCH NIE MOŻNA BYŁO USŁYSZEĆ W KRAJU W KTÓRYM SIĘ MIESZKAŁO . WIĘKSZOŚĆ SŁUCHACZY W PÓŹNIEJSZYCH CZASACH DOCHODZIŁA DO WNIOSKU , ŻE TO JEST WŁAŚNIE TA PODSTAWA , PODSTAWA KAŻDEJ MUZYKI  I WTEDY TEN PODSTAWOWY INTRUMENT MUZYCZNY ZOSTAŁ UŻYTY ; BYŁATO PERKUSJA . TO BYŁO JAK UDERZENIE SERCA KAŻDEJ KAPELI MUZYCZNEJ , A NAJGORSZĄ RZECZĄ JAKĄ MOŻE ZROBIĆ PERKUSISTA ,TO PRZESTAĆ GRAĆ . WSZYSCY MOGĄ PRZESTAĆ GRAĆ , ALE GDY PRZESTANIE GRAĆ PERKUSISTA , JEST JUŻ PO PRZEDSTAWIENIU . W AFRYCE TAŃCZY SIĘ PRZY SAMYCH BĘBNACH , A MY ? MY W POLSCE POTRZEBUJEMY CAŁEJ KAPELI LUB EWENTUALNIE PAJACYKA TAŃCZĄCEGO NA SCENIE I ŚPIEWAJĄCEGO DISCO POLO , GDZIE RESZTĘ MUZYKI WYKONUJE KOMPUTER . NASZ PROBLEM , TO PROBLEM , ŻE MAMY W GŁOWACH JEDEN RYTM , A TAM U MURZYŃSKICH GRAJKÓW I TANCERZY ZNAJDUJE SIĘ ICH KILKANAŚCIE . RTYM TO FUNDAMENT MUZYKI ROZRYWKOWEJ . NIE JEST WAŻNE CZY TO JEST ROCK & ROLL , TECHNO CZY ABBA LUB FRANK ZAPPA ,BO WSZYSTKIE RYTMY TAK NAPRAWDĘ POCHODZĄ Z AFRYKI . TE RYTMY PÓŹNIEJ POWĘDROWAŁ Y NA KARAIBY I DALEJ W CAŁY ŚWIAT . NIEKTÓRE  Z NICH PO JAKIMŚ OKRESIE POWRÓCIŁY PONOWNIE DO AFRYKI ,TWORZĄC ZUPEŁNIE INNE UDERZENIA INNY RODZAJ MUZYKI NP. SUKUS CZYLI SZYBKA RUMBA .


http://www.youtube.com/watch?v=05zLMpMHss0


ZANIM CAŁE SPOŁECZNOŚCI AFRYKI WPADŁY W SIDŁA NIEWOLNICTWA , BĘBNY BYŁY TAM NARZĘDZIEM KOMINIKACJI TZW. GASPER LAWAL CZYLI GADAJĄCE BĘBNY , BĘDĄCE ODPOWIEDNIKIEM ALFABETU MORSA CZY TELEFONU…


http://www.youtube.com/watch?v=Z7Ppiay1Igs


MUZYCY GRAJĄCY MUZYKĘ ROZRYWKOWĄ , NIE WAŻNE CZY SOBIE  ZDAJĄ SPRAWĘ CZY TEŻ NIE , NIEUSTANNIE SIEGAJĄ CAŁY CZAS DO ŹRÓDEŁ RYTMU Z AFRYKI . AFRYKAŃSKI RYTM W CZASIE SWOJEGO ROZWOJU STWORZYŁ SYNKOPĘ , A TO JUŻ BYŁO SIĘGANIEM PO WYŻYNY MUZYCZNE ORAZ POCZĄTEK NOWEJ MUZYKI , MUZYKI RHYTH & BLUESOWEJ .                                       
(Synkopa (termin muzyczny) – przesunięcie akcentu z mocnej na słabą część taktu przez wydłużenie wartości nuty nieakcentowanej. Rytm synkopowy jest często stosowany w muzyce jazzowej i bluesie.).                                 
PO WIELU PERTURBACJACH MUZYCZNYCH Z AFRYKAŃSKIEGO RYTMU I SYNKOPY ZACZYNA W KRAJACH ZACHODNICH POJAWIAĆ SIĘ NAMIASTKA BLUESA . STANDART BLUESOWY Z FILMU ,, blues brothers ,,TO NIC INNEGO JAK AFRYKAŃSKI RYTM I SYNKOPA , A TEGO BLUESA ZAGRAŁ PO RAZ PAN ROBERT JOHANSON.
http://www.youtube.com/watch?v=O8hqGu-leFc
A TERAZ Z FILMU , CHYBA NAJWSPANIALSZEGO FILMU O BLUESIE ,, Blues Brothers ,,.


http://www.youtube.com/watch?v=m0zyuc_2UVg


W PROTESTANCKICH STANACH ZABRONIONO MURZYŃSKIM NIEWOLNIKOM GRAĆ NA BĘBNACH , A WIĘC DLA CZARNYCH NAWRÓCONYCH NA CHRZEŚCIJAŃSTWO WYSTARCZYŁY TYLKO STOPY I DREWNIANA PODŁOGA W KOŚCIELE , KTÓRA SPEŁNIAŁA ROLĘ WIELKIEGO BĘBNA .TEN RELIGIJNY TANIEC ZE ŚPIEWEM ZOSTAŁ ZAUWAŻONY NA POCZĄTKU 19 WIEKU PRZEZ KRONIKARZY I NAZWANO GO Ring Shout.
http://www.youtube.com/watch?v=r3gr1ghQExs
PO WOJNIE SECESYJNEJ WIELU NIEWOLNIKÓW NABYŁO WERBLE I BĘBNY WOJSKOWE , POŁĄCZONO TO TAKŻE Z PISZCZAŁKAMI UTWORZONYCH Z BAMBUSA I GRANO SOBIE NA RÓŻNYCH MURZYŃSKICH ZABAWACH . GDY POŁĄCZONO TO Z WIEZIENNYMI SONGAMI , TEGO TYPU RYTM CZYLI JUŻ MUZYKA WESZŁA PRZE TYLNE DRZWI W LATACH TRZYDZIESTYCH DO JAZZU I ZACZĘŁA SIĘ WCZESNA WARIACJA MUZYCZNA RHYTH & BLUESA .         
RHYTH & BLUES !!!!!!!!!!                                                  W LATACH CZTERDZIESTYCH I PIĘĆDZIESIĄTYCH NASTĄPIŁ JEGO GWAŁTOWNY ROZWÓJ I PO STOPNIOWEJ PRZEMIANIE POWSTAŁ ROCK & ROLL . NIE TYLKO CZARNI MUZYCY SIEDZIELI TWARDO W TEJ MUZYCE , LECZ POMIMO EWIDENTNYCH PODZIAŁÓW RASOWYCH , BIALI MUZYCY TAKŻE ZACZĘLI SIĘ W TĄ NOWĄ MUZYKĘ ANGAŻOWAĆ . CZARNI WYKONAWCY ZACZĘLI SIĘ CIESZYĆ UZNANIEM NASTOLATKÓW (ach. ci nastolatkowie )
PIĘKNA MALOLATA , ROZWALIŁA DRZWI                         
DO ŚWIATA ODLOTÓW , DAJĄC W ZAMIAN MI                           
MŁODOŚCI DNI , MODOŚCI DNI                                           
BYŁA MI MOTYLEM W DESZCZU ,
GWIADZĄ W CIEMNĄ NOC MŁODOŚCI DNI ( z mojego bluesa )
CHOCIAŻ TRZEBA PAMIĘTAĆ , ŻE NASTOLATKÓW TROCHĘ SIĘ IGNOROWAŁO , TO WŁAŚNIE  MŁODZI UCIEKLI OD SŁUCHANIA BIG BANDÓW , JAZZU I ZACZĘLI SIĘ FASCYNOWAĆ  RHYTH & BLUESEM . TA MUZYKA BYŁA JUŻ WTEDY DLA BIAŁYCH I CZARNYCH  , A JEDNYM Z PIERWSZYCH PRZEDSTAWICIELI TEGO GATUNKU BYŁ LOUIS JORDAN


http://www.youtube.com/watch?v=b1QfXQakX2w


BYŁO TO POŁĄCZENIE JAZZU I BLUESA , KTÓRE SPRAWIŁO , ŻE OKREŚLONO JORDANA KRÓLEM SZAF GRAJĄCYCH (w tamtych latach najczęściej słuchało się muzyki z szafy grającej )  JEGO 14 HITÓW TRAFIŁO NA NAJWYŻSZE MIEJSCA LISTY PRZEBOJÓW . PRZEŁOMOWYM FAKTEM BYŁO TYO , ŻE JEGO PŁYTY KUPOWALI ZARÓWNO CZARNI I BIALI , A KIEDYKIEDY WYSTĘPOWAŁ ZARÓWNO JEDNI JAK I DRUDZY STRASZNIE CHCIELI GO OGLĄDAĆ , WIĘC UDAŁO MU SIĘ DOKONAĆ PRZEŁOMU , GROMADZĄC POD JEDNYM DACHEM WIELOKULTUROWĄ WIDOWNIĘ , A NA POŁUDNIU W TAMTYCH CZASACH BYŁO DOŚĆ WYJĄTKOWE . TO BYŁ JAKBY PIERWSZY CZYNNIK , KTÓRY UMOŻLIWIŁ POWSTAWANIE NOWYCH TRĘDÓW W MUZYCE . PAMIĘTAJMY , ŻE BYŁ TO OKRES DZIAŁANIA KU KLUX KLAN …Ku Klux Klan (KKK) – organizacja rasistowska, utworzona w miejscowości Pulaski w Stanach Zjednoczonych, częściowo zakonspirowana, walcząca o utrzymanie supremacji białych w USA i dążąca do ograniczenia praw Afroamerykanów, Żydów oraz katolików (mimo iż jego członkowie uważali KKK za stowarzyszenie chrześcijańskie), zorganizowane na wzór tajnego stowarzyszenia. Powstała w XIX wieku (po wojnie secesyjnej), reaktywowana w 1915 roku, w szczytowym momencie posiadała ok. 4 mln członków w całych Stanach Zjednoczonych. Począwszy od lat 30. popularność KKK zaczęła jednak gwałtownie spadać i w konsekwencji w 1944 roku organizacja została rozwiązana. Po II wojnie światowej ruch zaczął się odradzać, ale w znacznie bardziej ograniczonej formie. Z powodu dopuszczania się przemocy na tle rasowym i religijnym był zwalczany przez Kongres Stanów Zjednoczonych i władze federalne. Na przełomie XX i XXI wieku składał się z szeregu marginalnych i niezależnie od siebie działających organizacji. Można więc mówić w perspektywie historycznej o co najmniej trzech Ku-Klux-Klanach, niezależnych i nie zachowujących ciągłości swojej historii. Nazwa organizacji pochodzi od kombinacji greckiego słowa kyklos (okrąg, koło) ze słowem klan. Według innej wersji jest to onomatopeja, oddająca dźwięk przeładowania broni palnej.
TAKIE SŁAWY MUZYCZNE JAK CHUCK BERRY, REY CHARLES , BIBI KING , WSZYSCY PRZYZNAJĄ SIĘ DO BYCIA MUZYCZNYMI DŁUŻNIKAMMI LOUISA JORDANA I TU POJAWIA SIĘ DRUGI CZYNNIK NASZEGO RÓWNANIA Z KTÓREGO POWSTAJE MIN. RHYTH & BLUES , A JEST TO POWOJENNY DOBROBYT . WRAZ Z NADEJŚCIEM DRUGIEJ WOJNY ŚWIATOWEJ POJAWIŁO SIĘ WIĘCEJ PRACY DLA CZARNOSKÓRYCH . DUŻO WIĘCEJ ICH ZATRUDNIANO I BYŁO WIĘKSZE ZAPOTRZEBOWANIE NA RHYTH & BLUESA . GŁÓWNE WYTWÓRNIE PŁYTOWE PROPAGOWAŁY TYLKO NAJWIĘKSZE GWIAZDY , WIĘC POJAWIŁO SIĘ MNÓSTWO NIEZALEŻNYCH FIRM . NOWA I W PÓŹNIEJSZYM ,JUŻ OKRESIE SŁYNNA FIRMA MUZYCZNA ,, atlantic ,, KTÓRA POJAWIŁA SIĘ PO WOJNIE W 1947 ROKU BYŁA JEDNĄ Z NICH . TO WIELKIE ZAPOTRZEBOWANIE BYŁO ZWIĄZANE Z POPRAWIENIEM SIĘ Z SYTUACJĄ MATERJALNĄ CZARNOSKÓRYCH I URBANIZACJĄ , KTÓRA SIĘ POJAWIŁA PO WOJNIE . WIELE WYTWÓRNI WYDAWAŁO JAZZ , BLUES , ALE WIELE GATUNKÓW MUZYKI BYŁY POMIJANE PRZEZ DUŻE WYTWÓRNIE … TO BYŁ BŁĄD . MALUTKIE  WYTWÓRNIE WZIĘŁY SIĘ ZA TO , CO OKAZAŁO SIĘ STRZAŁEM W DZIESIĄTKĘ . NA PRZYKŁAD UTWÓR STICKA McGHEE                             
,, Drinkin' Wine Spo-Dee-O-Dee STAŁ SIĘ W KWIETNIU 1949 WIELKIM HITEM FIRMY ,,atlantic ,,


http://www.youtube.com/watch?v=g0lmX06odhw


WSZYSTKIE TE NOWE WYTWÓRNIE ODKRYŁY WIELE TALENTÓW I ONE SĄ JAKBY TRZECIM CZYNNIKIEM ROZWOJU RHYTH & BLUESA . JEST JESZCZE JEDEN CZYNNIK ; NIE MA SENSU WYDAWAĆ PŁYT , JEŻELI NIE MOŻNA JE USŁYSZEĆ I TU POJAWIA SIĘ SZAFA GRAJĄCA I SINGLE NA 49 OBROTÓW . (to rok 1949 , a w krajach komunistycznych takie coś jeszcze nawet się nie śniło ) ROZWIJAŁY SIĘTEŻ NOWE STACJE RADIOWE I AUDYCJE MUZYCZNE . TE WSZYSTKIE CZTERY CZYNNIKI SPOWODOWAŁY WYBUCH , A Z NICH UKAZAŁ SIĘ PAN BILL HALLEY I ROCK & ROLL O KTÓRYM PISAŁEM W PIERWSZEJ CZĘŚCI . TEN STYL BYŁ NAJPROSTRZĄ FORMĄ MUZYCZNĄ I W TYM TKWIŁ SEKRET TEGO STYLU – PROSTOTA .


http://www.youtube.com/watch?v=n3_wWHhhY30



TAK WIĘC RHYTH & BLUES I ROCK& ROLL TAK SIĘ DO SIEBIE ZBLIŻYŁY , ŻE BYŁO PRAKTYCZNIE NIEMOŻLIWE ODRÓŻNIENIE JEDNEGO GATUNKU OD DRUGIEGO , BYŁY JEDNOŚCIĄ . ZRESZTĄ NIKT DO TEGO NIE PRZYWIĄZYWAŁ WAGI . NAJWAŻNIEJSZĄ POSTACIĄ DLA MNIE I NIE TYLKO DLA MNIE , ALE DLA ROZWOJU RHYTH & BLUESA , BYŁO POJAWIENIE SIĘ RAY CHARLESA , KTÓRY SWOIM UTWORKIEM  ,, I Got a Woman ,, ROZWALIŁ DRZWI KONWENANSU MUZYCZNEGO. JEGO KONCERT W POLSCE W 1996 ROKU W RAMACH JJ. W WARSZAWIE NA KTÓRYM BYŁEM , BYŁ JEDNYM WIELKIM ODLOTEM MUZYCZNYM DLA MNIE . NALEŻY SIĘ WIELKI SZACUNEK DLA TEGO NIE ŻYJĄCEGO JUŻ WOKALISTY , A WIĘC WKLEJAM WSZYSTKO TO , CO JEST NAPISANE O NIM W INTERNECIE . Ray Charles, właśc. Ray Charles Robinson (ur. 23 września 1930 w Albany, zm. 10 czerwca 2004 w Beverly Hills) – amerykański wokalista, muzyk i pianista, uważany za artystę, który ukształtował rhythm and bluesa. Charles wprowadził pełne uczuć brzmienie do muzyki country oraz popularnej, a o jego interpretacji „America the Beautiful” Ed Bradley z programu 60 Minutes powiedział: „to ostateczna wersja, amerykański hymn – klasyk, taki, jakim jest mężczyzna, który go wykonał. Jimi Hendrix tworzył pod wpływem jego twórczość. Frank Sinatra określił Charlesa mianem „jedynego prawdziwego geniusza w tym biznesie”.  W 2004 roku magazyn muzyczny Rolling Stone umieścił muzyka na miejscu 10. listy 100 największych artystów wszech czasów oraz na miejscu 2., sporządzonej w 2008 roku listy 100 największych wykonawców wszech czasów . Ray Charles Robinson urodził się 23 września 1930 roku w Albany, w stanie Georgia. Był synem Arethy Williams, pracownicy tartaku, i Baileya Robinsona, mechanika. Jego rodzice nigdy się nie pobrali. Rodzina przeprowadziła się do Greenville na Florydzie, gdy Ray był dzieckiem. Wtedy też Bailey odszedł od Arethy, by mogła na nowo założyć rodzinę i wychowywać dzieci. Gdy Charles miał pięć lat, widział jak jego młodszy brat George się utopił. W tym samym czasie Ray zaczął tracić wzrok, a mając siedem lat stał się całkiem niewidomy. Muzyk nigdy nie wiedział dokładnie co spowodowało jego problemy ze wzrokiem. Pewne źródła mówią, iż przyczyną mogła być jaskra. Charles uczęszczał do szkoły dla niewidomych Florida School for the Deaf and Blind w St. Augustine na Florydzie. Charles uczył się również komponować muzykę oraz grać na różnych instrumentach. W czasie nauki Charlesa w szkole zmarli jego rodzice. Zanim Charles ukończył szkołę, zaczął grać w wielu zespołach, wykonujących różne gatunki muzyczne, w tym m.in. jazz. Stał się znany, jako muzyk zawsze noszący okulary przeciwsłoneczne. W 1947 roku Charles przeprowadził się do Seattle i wkrótce zaczął nagrywać, początkowo w wytwórni Swingtime. Wtedy powstał pierwszy hit muzyka, „Baby, Let Me Hold Your Hand”, z 1951 roku. Rok później Ray spotkał Ahmeta Ertegüna i podpisał kontrakt z wytwórnią Atlantic. Kiedy muzyk zaistniał na rynku muzycznym, jego imię i nazwisko zostało skrócone do Ray Charles z Ray Charles Robinson, by uniknąć zbieżności z bokserem Sugarem Rayem Robinsonem. Niemal natychmiast po nawiązaniu współpracy z wytwórnią Atlantic muzyk nagrał dwa duże hity: piosenki „It Should Have Been Me” oraz „Mess Around”, autorstwa Ertegüna, które zdominowały amerykańskie listy przebojów w 1953 roku. Międzynarodowy sukces Charlesowi przyniósł jednak utwór „I Got a Woman”, skomponowany przez Renalda Richarda, członka zespołu Raya. Piosenka uplasowała się na szczycie notowania Billboard R&B w 1955 roku. W tym samym zestawieniu aż do 1959 roku na miejscu 1. regularnie pojawiały się utwory muzyka, w tym m.in. „This Little Girl of Mine”, „Lonely Avenue”, „Mary Ann”, „Drown in My Own Tears” i „Night Time Is the Right Time”, wydane na kompilacyjnych albumach Hallelujah, I Love Her So, Yes Indeed! oraz The Genius Sings the Blues. W tym samym okresie Charles rozpoczął współpracę z grupą młodych dziewczyn z Filadelfii, tworzących zespół The Cookies. Zaczęły one nagrywać z muzykiem w Nowym Jorku, stanowiąc wokal wspierający. Z czasem Ray zmienił nazwę ich grupy z Cookies na The Raelettes. Jednym z największych hitów w dorobku Charlesa jest piosenka „What'd I Say”, która poza tym, że zajęła 1. pozycję na liście Billboard R&B/Hip-Hop, jako pierwszy utwór w historii muzyka uplasowała się w zestawieniu z muzyką popularną. Przed odejściem Charlesa z wytwórni Atlantic do wytwórni ABC w 1959 roku, z którą podpisał bardziej lukratywny kontrakt, muzyk zdążył jeszcze nagrać album The Genius of Ray Charles. Jedne z najpopularniejszych piosenek Raya: „Georgia on My Mind”, „Hit the Road Jack” i „Unchain My Heart” pomogły mu odnieść sukces w muzyce popularnej, a album Modern Sounds in Country and Western Music oraz jego sequel Modern Sounds in Country and Western Music, Vol. 2 wprowadziły country do gatunków muzyki mainstreamowej. W 1965 roku Charles został aresztowany za posiadanie heroiny, od której uzależniony był przez niemal 20 lat. Muzyk został wtedy zatrzymany po raz trzeci, jednak za każdym razem przyczyna była ta sama – narkotyki. W 1966 roku spędził rok na warunkowym przedterminowym zwolnieniu. Z nałogu wyleczył się w specjalistycznej klinice w Los Angeles. Pod koniec lat 60. oraz w latach 70. twórczość Raya składała się albo z hitów, albo z krytycznie ocenianych utworów[9]. Jego wersja „Georgia on My Mind” została 24 kwietnia 1979 roku uznana za hymn stanu Georgia[9]. Porównywalnie duży sukces osiągnęło unikatowe wykonanie Charlesa piosenki „America the Beautiful”. W listopadzie 1977 roku muzyk wystąpił w roli prowadzącego w popularnym programie telewizji NBC, Saturday Night Live[11].Pod koniec lat 80. wzrosła popularność Charlesa wśród młodzieży. Przyczyniła się do tego obecność Raya w ówczesnej popkulturze. Wystąpił gościnnie w filmie The Blues Brothers (gra w tej komedii osobę widzącą, m.in. strzela z rewolweru, co daje dodatkowy efekt komiczny), a w 1985 roku jego piosenka „Night Time Is the Right Time” wykorzystana została w serialu telewizyjnym The Cosby Show. Muzyk pojawił się także gościnnie w kilku serialach telewizyjnych, w tym m.in. Pomoc domowa, a także programach rozrywkowych. Na początku lat 90. Charles wystąpił również w reklamie napoju Pepsi, w której spopularyzował frazę „You Got the Right One, Baby!”. W 1985 roku był jednym z artystów, którzy nagrali charytatywną piosenkę „We Are the World”. W 1988 roku Ray wystąpił wraz z nowojorskim baletem wykonującym jego choreograficznie opracowane klasyczne utwory. Wydarzenie to okazało się takim sukcesem, iż powtórzono je rok później. W 1989 roku Charles stworzył swoją wersję piosenki „Itoshi no Ellie” japońskiego zespołu Southern All Stars, którego angielski tytuł brzmiał „Ellie My Love”. Nagrany na potrzeby kampanii reklamowej jednego z największych japońskich producentów alkoholi, utwór uplasował się na pozycji 3. notowania Oricon. Singel rozszedł się w Japonii w ilości 400,000 egzemplarzy i stał się tym samym najlepiej sprzedającym się singlem roku zagranicznego artysty w tym kraju. Charles wystąpił podczas dwóch prezydenckich inauguracji w Stanach Zjednoczonych. W 1985 roku wystąpił w trakcie drugiej inauguracji Ronalda Reagana, a w 1993 roku wystąpił podczas pierwszej inauguracji Billa Clintona. Pod koniec lat 80. i na początku lat 90. Charles wystąpił kilka razy w programie telewizyjnym The Super Dave Osbourne Show. W tym samym czasie pojawiał się gościnnie w wielu piosenkach i na albumach innych artystów, w tym m.in. w hicie „I’ll Be Good To You”, swojego przyjaciela Quincy’ego Jonesa. Po śmierci Jima Hensona w 1990 roku, Charles wystąpił w godzinnym programie The Muppets Celebrate Jim Henson w telewizji CBS, będącym hołdem dla zmarłego twórcy słynnego The Muppet Show. Muzyk wygłosił krótką mowę oraz wraz z obsadą The Muppet Show wykonał piosenkę „It’s Not Easy Being Green”. W 2000 roku Charles pojawił się gościnnie w serialu animowanym Śladem Blue, wcielając się w fikcyjną postać G-Clefa. W trakcie nagrań odcinka oraz po jego zakończeniu muzyk stworzył wraz z Traci Paige Johnson i Steve’em Burnsem, członkami obsady serialu, piosenkę „There It Is”. Po jej nagraniu Ray powiedział: „To sprawiło mi najwięcej radości, odkąd spotkałem Ronalda Reagana w 1984 roku.”. W 2002 roku muzyk wystąpił podczas festiwalu Blues Passions Cognac we Francji. W 2002 roku Ray był jednym z artystów, którzy wystąpili w ramach pokojowego koncertu w Rzymie. Koncert odbył się wewnątrz antycznego Koloseum i był pierwszym tego typu wydarzeniem w tym miejscu od roku 404. Występ zorganizowany został przez międzynarodową organizację Global Forum oraz fundację Listen Up Foundation, założoną przez Quincy’ego Jonesa. W czerwcu 2003 roku Charles wykonał z fanem swej twórczości Vanem Morrisonem piosenkę „Crazy Love”. Zapis tego występu wydany został na kompilacyjnym albumie Morrisona z 2007 roku, The Best of Van Morrison Volume 3. W 2003 roku muzyk wykonał „Georgia on My Mind” i „America the Beautiful” podczas bankietu w Waszyngtonie, co było jego ostatnim publicznym występem. Po raz ostatni Ray publicznie pojawił się 30 kwietnia 2004 roku, kiedy jego studio nagraniowe zostało uznane za miejsce historyczne miasta Los Angeles. Ray Charles zmarł 10 czerwca 2004 roku na raka wątrobowokomórkowego w swoim domu w Beverly Hills w Kalifornii, otoczony rodziną i przyjaciółmi . Muzyk został pochowany na cmentarzu Inglewood Park Cemetery w Inglewood w Kalifornii. Ostatni album muzyka, Genius Loves Company, wydany został dwa miesiące po śmierci Raya. Składa się z utworów nagranych przez Charlesa z różnymi artystami: B.B. Kingiem, Vanem Morrisonem, Williem Nelsonem, Jamesem Taylorem, Gladys Knight, Michaelem McDonaldem, Natalie Cole, Eltonem Johnem, Bonnie Raitt, Dianą Krall, Norah Jones i Johnnym Mathisem. Płyta zdobyła osiem nagród Grammy, a duety z Eltonem Johnem i B.B. Kingiem cieszyły się dużym uznaniem. Na albumie znalazła się piosenka „Over the Rainbow” Harolda Arlena w interpretacji Charlesa, która została wykonana podczas występu na cześć zmarłego muzyka . Po śmierci Charlesa ukazały się jeszcze dwa inne albumy z jego muzyką. Wydana w 2005 roku płyta Genius & Friends składa się z piosenek nagranych w duetach z artystami, których Charles wybrał osobiście w latach 1997-2005. Z kolei wydany rok później album Ray Sings, Basie Swings zawiera utwory powstałe w wyniku połączenia zapisu głosu muzyka z koncertu w 1974 roku z muzyką Counta Basiego. Producentem tej płyty był perkusista Gregg Field, który grał razem z Charlesem oraz Basiem.Mimo swego poparcia dla Martina Luthera Kinga, Jr. w latach 60. oraz organizacji African-American Civil Rights Movement, Charles wzbudził wiele kontrowersji, kiedy wybrał się w trasę koncertową po RPA w 1981 roku, która była ówcześnie bojkotowana na arenie międzynarodowej z powodu obowiązującego tam apartheidu . Susaye Greene, była członkini zespołu Charlesa, The Raelettes, a także grup The Supremes i Wonderlove, obecnie artystka solowa, była jedyną piosenkarką z The Raelettes, która zaśpiewała na pogrzebie muzyka. Do tej sytuacji odniosła się nawet telewizja BBC, komentując: „Uwadze nie umknął fakt, że Susaye była jedyną członkinią The Raelettes, która zaśpiewała na pogrzebie Raya.”. Charles był żonaty dwukrotnie, miał dwanaścioro dzieci, które miał z różnymi kobietam .  Jego pierwszą żoną była Eileen Williams. Ich małżeństwo nie trwało jednak długo, bo zawarte zostało 31 lipca 1951 roku, a zakończyło się w 1952 roku. Drugą żoną muzyka była Della Beatrice Howard Robinson, z którą miał trzech synów. Małżeństwo z Dellą trwało znacznie dłużej, bo od 5 kwietnia 1955 roku do 1977 roku. Wieloletnią przyjaciółką i partnerką Raya aż do chwili jego śmierci była Norma Pinella.
GRAŁ , GRAŁ I GRAŁ AŻ DO 2004 ROKU . WAŻNĄ POSTACIĄ W TYM ZJEDNOCZENIU DWÓCH NURTÓW W MUZYCE ROZRYWKOWEJ BYŁ TAKŻE ALAN FREED W USA , KTÓRY PUSZCZAŁ W RADIU ORGINALNE WERSJE UTWORÓW . BYŁ BARDZO UCZCIWY I DOBRZE WIEDZIAŁ SKĄD WZIĄŁ SIĘ ROCK , SPOPULARYZOWAŁ NAZWĘ ROCK & ROLL , KTÓRA PIEWRWOTNIE BYŁA UŻYWANA TYLKO NA POTRZEBY SEKSU – KOŁYSAĆ SIĘ I KOCHAĆ .                                                   
Albert James "Alan" Freed (15 grudnia 1921 - 20 stycznia 1965), znany również jako Moondog , był amerykańskim disc jockey . , który stał się znany na całym świecie w promowania mieszanki  bluesa , i rhythm and bluesa oraz całej muzyki na Radio w Stanach Zjednoczonych i Europie pod nazwą rock and rolla . Jego kariera została zniszczona przez łapówkarski skandal , który dotknął branżę muzyczą na początku 1960 roku . W 1959 ROKU PIERWSZA WSPANIAŁA ZŁOTA ERA ROCK & ROLLA MIAŁA SWÓJ KONIEC . NIE BYŁO ALANA FREEDA , ELVIS PRSLEY BYŁ W WOJSKU, A BODDY HOLY ODSZEDŁ NA NIEBIAŃSKĄ ŁĄKĘ , PRZEMYSŁ MUZYCZNY CZEKAŁ NA NOWYCH SCHLUDNIE UBRANYCH CHŁOPCÓW PODOBNYCH DO BODDEGO HOLLY .                                             
Buddy Holly, właśc. Charles Hardin Holley (ur. 7 września 1936 w Lubbock, zm. 3 lutego 1959 w Clear Lake) – amerykański piosenkarz rockandrollowy, gitarzysta, kompozytor. Był jednym z muzycznych wzorców dla Jimiego Hendriksa . Chociaż Buddy Holly pozostał czynnym muzykiem jedynie 18 miesięcy, wywarł trwały wpływ na muzykę rockową i stał się jej jedną z największych legend. Buddy Holly był niezwykle płodnym artystą, w okresie swej krótkiej działalności nagrał wystarczająco dużo muzyki by wypełnić wiele albumów. Wielkość artysty nie polegała jednak na produktywności, lecz na wizjonerstwie. Holly był jednym z pierwszych, którzy dostrzegli artystyczny potencjał tkwiący w rock and rollu. Był pierwszym wielkim rockowym eksperymentatorem. Jako pierwszy zaczął stosować dwuścieżkowy magnetofon i miksowanie ponagraniowe. Eksperymentował z instrumentarium, brzmieniem i nastrojem. Pod tym względem wyprzedził epokę na całe dziesięciolecie, stając się prototypem progresywnego rockmana.


http://www.youtube.com/watch?v=ku5UeUT7yIQ


Buddy Holly zginął w wypadku lotniczym. Dzień jego śmierci przeszedł do historii jako The Day the Music Died za sprawą słynnego songu Dona McLeana "American Pie". W tym samym wypadku zginął także Ritchie Valens. W 1986 Buddy Holly został wprowadzony do Rock and Roll Hall of Fame. W 2003 album The Chirping Crickets został sklasyfikowany na 421. miejscu listy 500 albumów wszech czasów magazynu Rolling Stons. W 2004 utwór Holly'ego i The Crickets "That'll Be the Day" został sklasyfikowany na 39. miejscu listy 500 utworów wszech czasów magazynu Rolling Stone .
NA KONIEC TEJ CZĘŚCI WSPANIAŁY UTWOREK !!!!!
RAY CHARLES "Georgia On My Mind"


http://www.youtube.com/watch?v=_3clBZqaA54

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

do góry tworzenie stron internetowych