Jesteś tutaj: Strona główna / STRYSZEK MUZYCZNY III / MUZYKA NA KONIKU , A ROCK & ROLL /

STRYSZEK MUZYCZNY III / MUZYKA NA KONIKU , A ROCK & ROLL /

2013-11-24



http://www.youtube.com/watch?v=AEq62iQo0eU



NIKT NIE PRZEWIDZIAŁ , ŻE MUZYKA ROCK & ROLLOWA PRZETRWA DO NASZYCH CZASÓW . WIELU MUZYKÓW Z LAT 50 TYCH JUŻ NIE WYSTĘPUJE , A JEŻELI GRAJĄ , TO TYLKO NA NIEBIAŃSKIEJ ŁĄCE , CHOCIAŻ SĄ WYJĄTKI , SPORADYCZNE WYJĄTKI . . SĄ TEŻ TACY , KTÓRZY WIODĄ SOBIE SPOKOJNIE ŻYCIE STARUSZKA POPIJAJĄC PORTO LUB DOBRE PIWKO W MAŁYCH ILOŚCIACH , CZEKAJĄC NA PIERWSZY BEZPOŚREDNI KONTAKT Z PANEM BOGIEM . DLA MNIE , JAK I DLA WSZYSTKICH LUDZIKÓW ZNAJĄCYCH SIĘ NA MUZYCE , NA POCZĄTKU BYŁ JEDNAK BLUES , OCZYWIŚCIE NIE ZAPOMINAJĄC O GOSPELS I O TYM CO NAPISAŁEM W CZĘŚCI DRUGIEJ . A POTEM . . . POTEM POLECIAŁO . POLECIAŁO DO PRZODU WSZYSTKO TO , CO NAZYWAMY MUZYKĄ ROZRYWKOWĄ . POLECIAŁO JAK KAMYCZEK ZE SZCZYTU K2 I POWSTAŁA LAWINA , KTÓRA TRWA DO DZISIAJ . NAWET PAJACYKI Z DISCO POLO WYWODZĄ SIĘ Z BLUESA , KTÓRY SWE KORZENIE MA W AFRYCE I W WYSTUKIWANYCH RYTMACH NA BĘBNACH . NIE WIERZYCIE ? UDOWADNIAM !                                                                BLUES POWSTAŁ W DRUGIEJ POŁOWIE 19 WIEKU I MA JUŻ PONAD 100 LAT , A TAK NAPRAWDĘ , TO MOŻNA SIĘ NAWET POKUSIĆ STWIERDZENIEM , ŻE 300 LAT ! DOPIERO JEDNAK POD KONIEC PIERWSZEJ POŁOWY DWUDZIESTEGO STULECIA W GETTACH MURZYŃSKICH WIELKICH MIAST AMERYKAŃSKICH BLUES ZACZĄŁ EWUOLUOWAĆ I NARODZIŁA SIĘ NOWA ODMIANA BLUESA , ŻYWSZA , BARDZIEJ SPONTANICZNA I ŻYWIOŁOWA , UTRZYMANA W SZYBSZYM TEMPIE , OKREŚLANA JAKO RHYTH AND BLUES . KILKANAŚCIE LAT PÓŹNIEJ TA ODMIANA , WCHŁONIĘTA PRZEZ PRZEMYSŁ ROZRYWKOWY I SPOPULARYZOWANA W ŚWIECIE BIAŁYCH , DAŁA POCZĄTEK ROCK & ROLLOWI , A ON Z KOLEI STWORZYŁ ROCKA I INNE POKREWNE JEGO MUZYCZNE WARIACJE .TAKA JEST DŁUGA DRÓŻKA MUZYCZNA , GDZIE W KOŃCU NA MOJE NIESZCZĘŚCIE POWSTAŁO POLSKIE DISCO POLO . ( niech żyje polskie disco polo… i fraszka o tym wspaniałym gatunku muzycznym )                             

O RETY ! CO SIĘ ZE MNĄ NA JESIEŃ OSTATNIO DZIEJE ?
GDY JEST MI SMUTNO , SŁUCHAM DISCO POLO I SIĘ ŚMIEJĘ .
NIC NIE MAM FILOZOFICZNIE I SOCJOLOGICZNIE DO TEGO GATUNKU MUZYCZNEGO , BO GDY WYSŁUCHAŁEM NIEJAKIEGO PANA ,, peję ,, ŚPIEWAJĄCEGO POLSKI HIP HOP ,TO OD RAZU ZACHCIAŁO MI SIĘ PIĆ TANIE WINA Z ZAWARTOŚCIĄ  SO 2 NAWET DO 50 % W CELU FILOZOFICZNEJ UCIECZKI W ZAŚWIATY . NASZE DISCO POLO WOBEC TEJ MUZYKI , BYŁO ANIELSKĄ MUZYKĄ , ALE ! CO DO DISCO POLO , TO KAPELKA ,, bee gees ,, TEŻ GRAŁA DISCO I CHYBA NIE MOŻNA JĄ PORÓWNAĆ DO TEGO , CO GRA SIĘ W POLSCE ; DLATEGO TEŻ ,, to , to ,, BURZY MI TO ESTETYKĘ MUZYCZNĄ . I TAK DLA PRZYPOMNIENIA … BEE GEES !



http://www.youtube.com/watch?v=I_izvAbhExY



WRACAMY DO LAT 50 I NIE TYLKO , BO COFNIEMY SIĘ DO LAT ,, muzyki na koniku ,, CZYLI COUNTRY. GDY RODZIŁY SIĘ STANY ZJEDNOCZONE , NA TEN KONTYNENT PRZYBYWAŁO BARDZO DUŻO EMIGRANTÓW , GŁÓWNIE ANGLICY , SZKOCI I IRLANDCZYCY .TAK JAK I JA ,TAK I ONI , NIE ROZTAWALI SIĘ ZE SWOJĄ MUZYKĄ , Z INSTRUMENTAMI  I TRADYCJĄ .  PRZYWOZILI WIĘC SWOJĄ WŁASNĄ KULTURĘ NARODOWĄ , MUZYKĘ I ZACZĘLI JĄ DOSTOSOWYWAĆ DO SYTUACJI W KTÓREJ SIĘ ZNALEŹLI . Z CZASEM TREŚCI UTWORÓW PRZYWIEZIONYCH Z DAWNEJ OJCZYZNY ULEGŁY ZMIANOM I DOSTOSOWAŁY SIĘ DO NOWYCH WARUNKÓW ICH BYTOWANIA . BYŁA WPRAWDZIE MOŻLIWOŚĆ SPROWADZENIA LUDOWYCH TEKSTÓW PIOSENEK Z WYSP BRYTYJSKICH I IRLANDII , LECZ WÓWCZAS BRAKOWAŁO GORLIWYCH MECENASÓW RATUJĄCYCH TEN ODCINEK KULTURY MUZYCZNEJ WŚRÓD EMIGRANTÓW . JEDYNIE WIELKI WPŁYW NA UTRZYMANIE SIĘ TRADYCJI MUZYCZNEJ OSADNIKÓW MIAŁY INSTYTUCJE RELIGIJNE , KONSERWATYWNIE STRZEGĄC PIEŚNI KOŚCIELNYCH Z KRAJU OJCÓW , TO JEDNAK NIE BYŁA WOLNOŚĆ MUZYCZNA . W RÓŻNYCH SKUPISKACH EMIGRANTÓW PO KILKUNASTU LATACH WZRASTAŁA NOSTALGIA . TĘSKNIONO ZA RODZINNYMI STRONAMI , ZA SWOIMI GÓRAMI I PIWKIEM . ŚPIEWALI NADAL STARE ANGIELSKIE BALLADY , A ICH TREŚĆ UWIERAŁA SERCE JAK CIERŃ . Z CZASEM MŁODE POKOLENIE EMIGRANTÓW WSŁUCHIWAŁO SIĘ W INNE MELODIE NUCONE PRZEZ WĘDROWNYCH PIOSENKARZY , COWBOY’ÓW I MUZYKĘ GRANĄ NA INNYCH INSTRUMENTACH . PRZYSWAJALI SOBIE BLUES CZARNOSKÓRYCH NIEWOLNIKÓW Z POŁUDNIA , WPROWADZALI DO PIOSENEK NOWE ELEMENTY LUDOWE OD INNYCH MNIEJSZOŚCI NARODOWYCH , PRZYBYŁYCH NA ZIEMIĘ AMERYKAŃSKĄ Z EUROPY . NOWE POKOLENIA WPROWADZAŁY INNĄ KONWENCJĘ GRY NA INSTRUMENTACH MUZYCZNYCH , A TE FAKTY ZAWAŻYŁY PÓŹNIEJ NA SZLACHETNYM WSPÓŁZAWODNICTWIE MUZYKÓW Z RÓŻNYCH REGIONÓW ,  NAWET STANÓW . PRZECIERANIE SIĘ PRĄDÓW I STYLÓW MUZYKI ROZRYWKOWEJ DOPROWADZIŁO W KONSEKWENCJI DO UJEDNOLICENIA SIĘ POJĘCIA MUZYKI LUDOWEJ NA TERENIE STANÓW ZJEDNOCZONYCH . ZDEFINIOWANO JĄ JAKO ,, muzykę na koniku ,, CZYLI COUNTRY . ( muzyka wiejska ). PIERWSZYM KOMERCYJNYM NAGRANIEM , CO ZOSTAŁO UZNANE ZA TĄ MUZYKĘ , BYŁO ,, sallie gooden ,, SKRZYPKA ECKA ROBERTSONA W 1922 ROKU .TO 90 LAT TEMU .



http://www.youtube.com/watch?v=yizfP2pfQck



PIERWSZYM MECENASEM I ENTUZJASTĄ ,, muzyki na koniku ,,  BYŁ EDWIN CRAIG – VICE PREZES NARODOWEGO TOWARZYSTWA UBEZPIECZEŃ NA ŻYCIE I WYPADKI LOSOWE W NASHVILLE . SZLACHETNYM JEGO GESTEM BYŁO ODDANIE CZĘŚCI BUDYNKU ADMINISTRACYJNEGO TOWARZYSTWA UBEZPIECZEŃ DLA MUZYKI COUNTRY . WE WCZESNYCH LATACH ROZWOJU ,, muzyki na koniku ,, MIAŁA ONA DWÓCH SWOICH KRÓLI , A BYLI TO                                                     
ROY ACUFF. . .

http://www.youtube.com/watch?v=9jzlOI-8J_4



I PAN STYLU BLUEGRAS                                                                  BILL MONROE . . .



http://www.youtube.com/watch?v=LI92oDdXazg



PO DRUGIEJ WOJNIE ŚWIATOWEJ W BŁYSKAWICZNYM TEMPIE W NASHVILLE ROZBUDOWUJĄ SIĘ STUDIA NAGRAŃ PŁYTOWYCH , TWORZĄ SIĘ ORGANIZACJE POPIERAJĄCE MUZYKÓW , ODBYWAJĄ SIĘ STAŁE KONCERTY WYBITNYCH TWÓRCÓW ,, muzyki na koniku ,, . DZIŚ NESHIVILLE , TO MIASTO MIŁOŚNIKÓW TEJ MUZYKI . (w Polsce , to chyba Mrągowo , chociaż tak do końca to nie wiem , ponieważ rzadko słucham tą muzyczkę z trywialnego powodu . Nie mam konia . ) FREKWENCJA MIŁOŚNIKÓW TEJ MUZYKI NA KONCERTACH SIĘGAŁA W 1971 ROKU DO 400.000 OSÓB . ZDECYDOWANO SIĘ NA ZBUDOWANIE NOWEGO OBIEKTU WIDOWISKOWEGO NA OBSZARZE 369 AKRÓW Z 4.400 MIEJSCAMI SIEDZĄCYMI I NOWOCZESNYM SPRZĘTEM TECHNICZNYM . MUZYKĘ ,, na koniku ,, CZYLI COUNTRY CZĘSTO OKREŚLA SIĘ JAKO RHYTYH & BLUES BIAŁEGO CZŁOWIEKA I TA RODZIMA MUZYKA BEZ NALECIAŁOŚCI I WPŁYWÓW Z ZEWNĄTRZ , CZYLI TO CO PRZYWIEŹLI EMIGRANCI POWSTAWAŁA Z BALLAD KOWBOJSKICH I TRAPERSKICH ŚPIEWANYCH PRZEZ WĘDROWNYCH GRAJKÓW , WYPOSAŻONYCH W BARDZO SKROMNE INSTRUMENTY MIN. BANJO , GITARA , SKRZYPCE ITD. . UTWORY COUNTRY SĄ Z REGUŁY DYNAMICZNE , PROSTE PIOSENKI OPARTE NA SCHEMACIE ROCK & ROLLOWYM I LIRYCZNE BALLADY , CZASAMI W RYTMIE WALCA . ICH TEKSTY OPOWIADAJĄ O CODZIENNYCH SPRAWACH ZWYKŁYCH LUDZI ( miłość , praca , zabawa itd. .) NADEJŚCIE PATEFONIKU ( radia ) PRZYCZYNIŁO SIĘ DO SPOPULARYZOWANIA COUNTRY , GDY W 1925 ROKU JAKAŚ TAM STACJA RADIOWA W NASHVILLE , W USA ZACZĘŁA NADAWAĆ NA ŻYWO AUDYCJĘ Z WIEJSKIEJ ZABAWY, KTÓRA NADAWANA JEST DO DZISIAJ . W 1939 ROKU PROGRAM TEN BYŁ JUŻ TRANSMITOWANY NA CAŁĄ AMERYKĘ I TYM SAMYM ROZPOCZĄŁ SIĘ WIELKI MARSZ MYZYCZNY GWIAZD COUNTRY , A NASHVILLE STAŁO SIĘ JEGO CENTRUM . Z BARDZO WAŻNYCH POSTACI ,, muzyki na koniku ,, BYŁ PAN HANK WILLIAMS , KTÓRY ZMARŁ BARDZO MŁODO W WIEKU 29 JAKO OFIARA NADUŻYWANIA ALKOHOLU I ŚRODKÓW PRZECIWBÓLOWYCH . JEGO TWÓRCZOŚĆ MIAŁA OGROMNY WPŁYW NA CAŁE POKOLENIE MUZYKÓW GRAJĄCYCH TĄ MUZYKĘ ORAZ TAKŻE NA ROCK& ROLLA.


http://www.youtube.com/watch?v=cQmzp-NA5PM


POMIJAJĄC WIELU TWÓRCÓW , POD KONIEC 1955 ROKU UWAŻANO JEDNAK ZA NAJBARDZIEJ OBIECUJĄCEGO TWÓRCĘ NOWEGO STYLU COUNTRY & WESTERN WIELKIEGO ELVISA DZIĘKI UTWORKOWI . . .

http://www.youtube.com/watch?v=SuqF_LC_U7Y

POJAWIŁO SIĘ NOWE OKREŚLENIE ,, dźwięk z memphis ,, , A CHODZIŁO TO O NAGRANIA Z POGŁOSEM ORAZ NAGRANIA Z DWIEMA ŚCIEŻKAMI , KTÓRE POWODOWAŁY ŻE WSZYSTKO BYŁO DUŻO MILSZE DLA UCHA . ELVISEK JUŻ BYŁ ; ZOSTAŁY JESZCZE INNE WAŻNE POSTACIE , KTÓRE BAWIŁY SIĘ COUNTRY . NA PRZYKŁAD JERRY LEE LEVIS . . .


http://www.youtube.com/watch?v=xraIf_cYRQE


Jerry Lee Lewis (ur. 29 września 1935 w Ferriday, Luizjana) - amerykański piosenkarz i pianista związany z wczesnym rock and rollem. Jerry Lee Lewis był jedną z najbardziej charakterystycznych indywidualności wczesnego okresu muzyki rockowej. Ekspresyjny śpiew łączył z olbrzymią dynamiką sceniczną. W swej innowacyjnej technice gry na fortepianie uważał, że do gry nadaje się każda część ciała a nie tylko dłonie. Wiecznie był otoczony atmosferą obyczajowego skandalu (uwiódł i poślubił trzynastolatkę). Jerry Lee Lewis jest bohaterem dziesiątek książek, wielu fabularnych filmów i setek anegdot. W 1986 Jerry Lee Lewis został wprowadzony do Rock and Roll Hall of Fame .
TAK WIĘC GRANIE I ŚPIEWANIE ,, muzyki na koniku ,, ORAZ POŁĄCZENIE BIAŁYCH I CZARNYCH WYKONAWCÓW DO GRANIA I TWORZENIA ROCK& ROLLA I RHYTH & BLUESA , SPOWODOWAŁO , ŻE UTWORY ,, rock & rolla  ,, STAŁY SIĘ BARDZIEJ WRAŻLIWE I AMBITNE . CZUŁO SIĘ NA KONCERTACH SPECYFICZNY KLIMAT ; BYŁO TO ZJAWISKO BARDZO EMOCJONALNE I ROZWIJAJĄCE SIĘ , BO JUŻ NIE TYLKO GRAŁ I ŚPIEWAŁ BILL HALLEY ; ŚPIEWAŁO I TWORZYŁO TĄ MUZĘ Z DODATKAMI COUNTRY JESZCZE WIELU WPANIAŁYCH POSTACI , MIĘDZY INNYMI TAKŻE TEN PAN …


http://www.youtube.com/watch?v=_PLq0_7k1jk


Roy Orbison urodził się 23 kwietnia 1936 roku w Vermon w stanie Teksas. Był amerykańskim piosenkarzem, kompozytorem a także autorem piosenek związanym z rock and Roll’em. Był jednym z pionierów tego gatunku muzyki, jednak z powodu braku takiej charyzmy scenicznej jaką posiadał np. Elvis Presley, obrał zupełnie inny kierunek rozwoju. Skupił się na stronie muzycznej i tekstowej pisanych piosenek. Posiadał ciekawy, operowy głos, śpiewał miłosne piosenki, romantyczne ballady. Zadebiutował w latach 50. jako wykonawca, a następnie był kompozytorem. Swój pierwszy sukces płytowy jako piosenkarz odniósł w roku 1960. Wydarzenie to zapoczątkowało w jego życiu falę sukcesów. W latach 60. zdobył w Stanach Zjednoczonych stanowisko jednego z czołowych przedstawicieli muzyki pop. Z powodu problemów osobistych , między innymi śmierci żony i dwóch synów a także operacji serca)porzucił swą działalność jako muzyk w połowie lat 60. Wrócił i odzyskał swoją popularność w latach 80., zdobywając w tym czasie takie nagrody jak: nagroda Grammy w 1980 r. oraz rockowy Panteon Sławy w 1987 r. W roku 1987 Roy Orbison został wprowadzony do Rock and Roll Hall of Fame (muzeum rock and rolla i rocka). Zmarł 6 grudnia 1988 w Hendersonville w stanie Tennessee. Jego utwory były wykorzystywane we współczesnych produkcjach filmowych, m.in. w filmie „ Pretty woman ” oraz w „Uwierz w ducha .
JAK JUŻ WIADOMO ,(patrz wyżej ) WIĘKSZOŚĆ PANÓW GRAJĄCYCH I ŚPIEWAJĄCYCH ROCK & ROLLA , A WIĘC ELVIS PRESLEY , BO DIDDLEY , RITCHIE VALENS , CHUCK BERRY , LITTLE RICHARD , JERRY LEE LEWIS , CARL PERKINS , BUDDY HOLLI , ORBISON I EDDIE COCHRAN , TO TAKŻE MUZYCY COUNTRY , I ,, to ,to ,,  ( słowa ,, to ,to .. to dla mnie podkreślenie znaczenia , złego lub dobrego czegoś lub kogoś ) MIAŁO WIELKI WPŁYW NA ICH GRĘ , DLATEGO TEŻ WSZYSCY ONI , NIE TYLKO , ŻE GO GRALI , TO TAKŻE CHCIELI DODAĆ DO ,, muzyki na koniku ,, TROCHĘ BEATU . TA MUZA BYŁA DLA NICH WTEDY , JAK DLA CZARNEGO MUZYKA - SOUL , BYŁA NAJSZCZERSZĄ FORMĄ UKAZYWANIA SWOICH EMOCJI .

http://www.youtube.com/watch?v=oqqOXYag_4s

Z POŚRÓD MUZYKÓW O KTÓRYCH PISAŁEM , COUNTRY ODEGRAŁO WAŻNY WPŁYW NA CAŁĄ ICH TWÓRCZOŚĆ , POMIMO , ŻE DALSZA DROGA MUZYCZNA POLECIAŁA JUŻ W INNYM KIERUNKU . SĄ I BYLI JEDNAK JESZCZE CI , KTÓRZY ODDALI SERCĘ I DUSZĘ TEJ MUZYCE , TKWIĄ W NIEJ CAŁY CZAS , A SĄ TO : JOHNY CASH , BOB DYLAN , WILLIE NELSON , JERRY REED , JIM WHITE , ROY ACUFF, BILL MONROE .
I NA KONIEC JOHNY CASH .

http://www.youtube.com/watch?v=d2sPvjlTdHo

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

do góry tworzenie stron internetowych